Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1228 ggr
ijonsson
0

Entreprenörer!

Istället för att hålla på och älta priser på våra alster och krångliga kunder och annat som gör att vi inte tjänar tillräckligt mycket pengar på vårt yrke, ska vi lägga krutet på att bli bra entreprenörer! Har du i ditt företag en klar vision och målsättning? Har du i ditt företag en klar marknadsplan? Har du i ditt företag en klar ledstjärna så att du vet vart du är på väg? Ja, som ni förstår har jag själv fått mej några rejäla tankeställare på sistone. Jag tror att vi ska höja blicken en aning för att lyckas. För att lyckas försörja dej på ditt hantverk behöver du även vara en duktig driftig företagsledare - betydligt viktigare än vad våra alster kostar. Ja, det är möjligt att det är betydligt roligare att bara dreja… Det är upp till var och en…

poja
0

Du har satt ord på mina tankar. Kunde inte sagt (skrivit ) det bättre.

abbis
0

Peppar mig genom litteratur från redaktionen.se . Mitt mål är just nu Frankrike…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Är övertygad om att det du nämner är en viktig poäng!   Tror inte det handlar om ANTINGEN att keramiker är för dåliga entreprenörer ELLER så är prisläget generellt lågt ELLER så är kunkapen om bra hantverk för lite.  Det är nog alltihopa, så det finns mycket att göra på många fronter.

För egen del så kan jag svara ja på dina frågor. Ja jag har en klar vision och målsättning, Ja jag har en färdigformulerat affärsplan och en marknadsföringsstrategi och jag vet vart jag är på väg.  Och jag tror det är just detta som gör att jag kommer att fixa få en inkomst från detta jag kan leva på trots att jag ser duktiga keramiker runt omkring som är mycket duktiga keramiker och ändå har riktigt dålig ekonomi.

zzaga
0

0# håller helt med. Att genom "kartellmetoder" försöka få alla att sätta samma pris låter helt tokigt i mina öron.

Att dreja en mugg är ju bara en liten liten del av vad det innebära att vara keramiker och där med också egenföretagare. Jag tror absolut att det hjälper att ha en strategi. Att undan för undan uppdatera sina kunskaper på olika områden och på så vis få bredare grund att stå på.

Jag tror att vi skulle vinna mycket mer på att bygga nätverk istället för att sätta prislistor med "rekomenderade" priser. Jag kan inte låta bli att flina lite och undra om bagarna har samma listor.. en kanelbulle bör kosta 13 kr, med pärlsocker 14,50.  En mazzarin 12 kr men bara om bottnen är minst 0,5 cm hög:)

Om man genom att ta tillvara olika områdens kulturarv och förstärka och framhäva det unika i kombination av modern design hade vi nog kunnat komma långt:)

/S

sannas
0

zzaga - ditt inlägg ang. bagarna är helt suveränt obetalbart - busbra!!!