Keramik-verkstad
Jag undrar varför alla keramik-verkstäder jämt ligger i utkanten av städerna..nån som vet nån verkstad i centrala Stockholm som man kan gå till..?

Kan hyrorna ha med saken att göra?

Menar du någon som har butik i anslutning till sin verkstad ? För en verkstad är ju ingenting man kan gå till, dom som arbetar där vill nog inte bli störda. Nu kommer jag inte ihåg vad hon heter, men det finns ju en kvinna som gör jättefina rakugrejer, fat t.ex, som har butik i gamla stan (väl ?). Någon annan vet säkert mer exakt, jag är så seg i huvet just nu !
Konstigt…att folk jobbar så avsides
Jag undrar om det finns nån verkstad man kan gå eller åka till för att jobba på i Stockholm
Någon som har en plats till mig i sin verkstad ?
Mariana

Ja ibland kan man ju tro att alla svenskar bor i stockholm, men det finns faktiskt människor även utanför tullarna…
Som keramiker så är det både dyrt och opraktiskt att bo mitt inne i stan i en lägenhet, och dessutom hyra en verkstad någonstans. Därför har väl många av oss valt att bo lite mer "avsides".
Vid torildsplans t-bane station fanns för några år sedan ett ställe där dom hyrde ut drejskivor, man kunde sitta bara några timmar om man ville det. Vet tyvärr ej vad det hette, du får väl åka ut och kolla. Eller hör med dom som säljer lera m.m i stockholmsområdet om dom känner till nån. Eller ta kontakt med en studiecirkel och gå en kvällskurs, eller hör med någon av kursledarna om dom vill ha en lärling. Lycka till !
Stället vid Thorildsplan heter Guldfasanen.

#2 Gertrud Båge??

5 o 6 japp det stämmer och tack så mycket !

Vi hade faktiskt en verkstad mitt i centrala köpenhamn !
Och det var ett öppen verkstad, så om man ville kunde man lösa medlemskort, och få instruktioner,av någon av oss äldre medlemmar, och man kunde också sälja sin keramik genom butiken. Det körde med ekonomiskt stöd från komunen, eftersom det var en del av ett projekt som gick ut på att förbättrastadsdelen, som var rejält förslummad, när projektet körde igång.
Jag initierade, och arbetade i många år i den verkstaden. Mne det var för många problem som inte var relaterade till keramiken som sådan, så jag tog mitt pick och pack och flyttade. och över en natt fick dom möjligheten att börja om från början igen med en tom lokal…..
Annars tror jag på det där med hyran. Den är ju oftast lite billigare i utkanten. Kollain den lokalen som Abbi.s skriver om - Det vore väl något ?!
Förut fanns det ett aktivitetscenter på Norrtullsgatan 12 men kommunen ansåg att det var för dyrt att ha..där fanns inte bara keramik utan även trä, data, textil