Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2338 ggr
Drejas
0

Bariumglasyr

Hejsan! Finns det någon vänlig själ som vet om Barium stengodsglasyr med 30% Barium är ok att ha på utsidan av stengodsmuggar? insidan är transparent blank.

[rolnor]
0

När man dricker kommer väl slemhinnor i kontakt med glasyren på utsidan? Även om faktisk risk för förgiftning är mycket liten så borde det väl kännas bättre med en ogiftig glasyr? Du kan prova byta bariumkarbonat mot strontiumkarbonat, det är ogiftigt och kan fungera. Barium har använts som råttgift förr i tiden.

Drejas
0

Tack Rolnor! Ja absolut självklart skulle det kännas bättre, menar du att strontiumkarbonat översätts i glasyren med samma mängd som bariumkarbonaten? För flera år sedan sas det någonstans att bariumglasyr var ok på utsida.

[rolnor]
0

om du multiplicerar bariumkarbonatets vikt med 0,75 får du hur mycket strontiumkarbonat du ska ta, jag skulle göra ett prov med lika mängd som bariumet också. Visst ska det mycket till bli förgiftad av glasyr på utsidan men känns det inte fel ha gift på bruksgods överhuvudtaget?

Drejas
0

Ok, då ska jag prova de båda förslagen , stort tack! Det känns inte alls bra med giftig glasyr, förstod inte att glasyren kunde vara giftig om man inte hade vätska i som möjligen kunde upplösa Barium. Tänkte inte ens den tanken förut. Först nu efter en del läsning förstod jag att undersöka o fråga mej fram mera. Så bra du o ni finns här.

nyburgaren
0

Tycker de e ok med Barium på utsidan och giftfri på insidan vetefan om man kan bli förgiftad av en välutsmält 30%bariumglasyr på utsidan då är det värre med slarvigt utsmälta matta nickel krom kobolt koppar ja va fan vet allt på insidan…

[rolnor]
0

Jag skriver bara vad jag tycker, alla gör som dom vill.

Drejas
0

Tack för era svar. #5 så tänkte jag oxå, bara insidan är "ren" så borde det vara ok, det sas iaf o sägs av en del keramiker även idag. Känner mej osäker så det blir nya glasyrprover. Oxider på insidan som är dåligt utsmälta låter inte bra, jag är to.m osäker på de utsmälta i liten procent fast det kanske är onödigt. #6 Det är bra, alla skriver som vi tycker.

nyburgaren
0

Bariumkarbonat är inte ok i en verkstad. Men vi glömmer lätt  andra ämnen som är lika farliga om de inte används rätt. Jag skriver som jag har fått lärt mig.

[rolnor]
0

Tycker inte att Barium är så giftigt att man inte kan använda det alls, om man använder skydd och har utsug? Berätta gärna vilka andra ämnen du mera nyburgaren.

nyburgaren
0

alla oxiderna vi använder kanske du inte tycker är så farliga men tänk så mycket vi släpper direkt ut i avloppet inte det så farligt det heller vi kan ju peka på industrierna som har hårdare krav än vi enskillda keramiker som får bete oss hur vi vill…

nyburgaren
0

Många industrier flyttar sin produktion utomlands pga miljöskäl och utsläpps normer.. Tidsfråga kanske hur länge till vi kanske kan köpa materialer till våra egna glasyrblandningar… En tanke som slog mig för en tid sedan.. Ruskig tanke!!!

Leramani
0

Man kan ju se till att inte släppa ut nånting i avloppet,  jag samlar slattar och sköljvatten i en hink,  sen när den blir halvfull med diverse slam,  lämnar jag in en dunk till farligt avfall på återvinningen.  Funkar jättebra.  Jag skriver på dunken vilka oxider den innehåller.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
0

Låter bra inte släppa ut nånting, vill dock påpeka att många oxider finns ju naturligt som mineral i naturen och har låg giftighet. Industrier släpper ut tonvis med avfall och inte hekto som en keramiker. Att det finns ett sånt fokus på gifter i keramikvärlden beror på att man förr använde bly och kadmium och det är ju verkligen hälso och miljöfarligt.

nyburgaren
0

Åter till Bariumkarbonat som säkert dödar på ett smärtsamt sätt kanske bara en tesked kanske.. men tungmetaller förgiftar och kroppen behöver längre tid för att göra sig av med det en livstid och du har kanske halverat det du har andats in.. Nu har jag både Barium och tungmetaller i min produktion men bara en tanke att vi ska vara varsamma

nyburgaren
2

Bariumsulfat är en giftfri ersättare till bariumkarbonat

nyburgaren
0

Tänkte på arbetsmiljön.. Som anställd på ett större företag och att man hade jobbat med allt man gör så hade man garanterat fått undersökt både lungor och fått gjort blodanalyser med jämna mellanrum med tanke på kvartsdamm och alla ämnen man jobbarmed..