Gasugnsfrågor
Jag tror att ett par brännarstenar har gett upp i min gasugn. Hur byter man dem? Och finns det någon smet man kan blanda till själv för att "täta" ugen lite? Jag vill ju inte att den smeten ska hoppa av väggen och ner på godset…

Det är inte säkert att de behöver bytas. Kan du inte ordna lite bilder såväl på brännstenarna som på de ställen du vill "täta" ?
Ibland kan det vara bättre att köra på och acceptera skönhetsbrister än att köpa på sig någon sketadyr undersmet som ändå inte funkar i längden. Men det är svårt att råda utan att se omfattningen av skadorna.
Gutgärns kaminen hemma sprack inne vid en platta, så vi köpte en svart gegga och drog i sprickan.
Jag har ingen aning om vad det var.
Men det är nog svårare med ungssten.
Jaaa. Vad jag har förstått så måste man "såga" ur sprickan för att få bort den… Det går inte att bara täta en spricka i en ugnssten…? #1 Jag ska fota den/dem, tack snälla.
Jag får inte in bilderna:( Theres not enough space on the disc… vad menas med det då?

Lugna puckar Elorion, det ser inte alls farligt ut. De brännarstenarna kan göra service i många år till. Egentligen är enda anledningen att byta sten när sprickorna blir så grova att det trillar ner stora bitar som blockerar gasflödet. Nu ser man inte in i själva kammaren på bilderna men det ser som sagt helt ok ut på bilden. Sprickorna i ugnsväggen är ung. samma sak = såvida du inte får baktryck vid reduktion så att flamman letar sig ut genom dem, då är det inte så bra. Beroende på årsmodell så har du vekare stenar (t.ex. röda molersten) på utsidan och de mår inte bra av direkt flamma. Huvudsaken är dock att du tätar inåt kammaren till. Du kan använda eldfast murcement som du arbetar in i sprickan, det kan räcka. Är sprickan större kan du mosa i t.ex. eldfast tegellera från din leverantör ( om de har ..) som fyller ut större sprickor och sen ta de mindre med murcementen.
Skulle stenarna ha eller få problem med flödet är det ganska enkelt att byta dem, görs utifrån. Jag kan fixa nya stenar till dig när den tiden kommer om du vill satsa på nya original, eller så kan du också gjuta egna i eldfast gjutmassa, blir billigare förstås men är lite puligt.
Ojjejojj en sån kunskap som du har skulle jag också vilja ha… jag jobbar på det:) Jo den nedersta stenen är sprucken så flamman letar sig upp och utanför stenen i en spricka. Har jag förstått rätt att jag kan täta brännarstenen inuti själva hålet med eldfast cement? För sånt har jag hemma:)
Jag hör garanterat av mig till dig om det blir dags för byte!!
PS. Jag provade att göra egna ugnsploppar som du sa, med spån inältat i leran! Fungerar hur bra som helst DS.

Nja, att laga brännarstenen tror jag inte på. Brännstenen spricker av de stora rörelser och påfrestningar de utsätts för av flamman och om du mosar in cement i sprickorna kommer den bara att krympa vid härdning och rörelser vilket innebär att det trillar ner bitar och blockerar flödet (mitt i en bränning). Beroende på exakt vilken typ av murcement du använder kan du förvisso efterlikna materialet som stenen är gjuten av, en extremt högvärdig massa med hög aluminiumhalt, men det blir inte riktigt bra.
Jag menade eg. att du kan täta själva ugnsväggen med cement och/eller eldfast lera, ev. med spåntricket dessutom. Brännarna hade jag låtit vara och kört på ett tag till. Kanske ev. beställt hem ett par nya att ha på lager. Lagen om alltings jäklighet säger ju att raset kommer mitt i högsäsong med massor av beställningar… och då har garanterat tillverkaren semester… men det kan också vara så att de håller många, många år till ….