Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2417 ggr
loislane
0

Mjukisar

Hej Det var ett tag sedan. För första gången ska jag packa min lilla ugn knökefull med stengods. Frågan är:  om jag packar mycket i varandra  kan det bli deformerat då stengodsleran mjuknar under bränningen?

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

Ulla
0

Jag förstår att det är en skröjbränning du tänker göra eftersom du ska packa mycket i varandra. Det enda jag har sett var en gång när flera likadana skålar hade packats i varandra. Då hade de flesta spruckit. Annars har det inte varit några problem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
1

En liten trefot emellan varje skål så fukten lättare går ut så spricker dom inte sönder om man vill stapla dom..

Ulla
0

Bra tips. Tack nyburgaren!

_
_

loislane
0

Jag har nog fattat fel, men jag har hört att man inte kan använda trefötter på stengodslera då de fastnar under bränningen när leran mjuknar. Men det kanske rör sig om betydligt högre temperatur än skröj när stengodsleran mjuknar? 🤦‍♂️

Ni får utbilda mig lite i detta………🌺

Bo§e
4

Skröjgods mjuknar inte, pga skröjbränningens relativt låga temperatur.  Däremot bör man - som nämns här ovan - skapa luft mellan föremålen med t.ex. trefötter, små lerbitar m.m. där det behövs, så att sättningen inte blir för "massiv".   Placera heller inga föremål alltför nära ugnselementen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fläckemyranpeter
0

Skall man alltså inte ställa föremålen på trefötter då man glasyrbränner stengods??

RudeGirlPottery
0

Så vitt jag vet så mjuknar leran i stengodstemperaturer och sjunker ner över trefötterna. Har aldrig provat själv.

Ulla
0

Nej, man brukar istället torka av glasyren undertill på de ytor som berör sättplattorna.

_
_

Fläckemyranpeter
0

Tack för den infon, då kan jag avbeställa trefötterna jag precis beställt!

loislane
0

Tack så mycket för bra utbildning i detta. Trefötter går att använda då temperaturen är låg vid skröj. Vad bra, då ska jag skaffa material att ha emellan, så kan inget gå fel! 🌺

nyburgaren
0

Trefötter fungerar för mig att använda på stengodslera.

Bo§e
6

Trefötter (av de vanliga fabrikaten) brukar klara stengodstemperatur fint.  Mindre (och inte så tunga) stengodsföremål går som regel bra att bränna på trefötter.  Slutna former är generellt tåligare än öppna.  Större (och framförallt tyngre) föremål, och med breda och tunna bottnar löper däremot risk att deformeras.   "Någonstans" går en gräns som var och en får hitta, från individuella förutsättningar…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

loislane
0

Tack för bra information, som alltid Bosse! 🙂/ loislane

nyburgaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipset Ulla ska saltglaseras imorgon kväll. Har precis satt dom i ugnen

Ulla
0

#14 Åh, mitt misstag. Jag tänkte förstås på vanlig elektrisk ugn som jag antog att trådskaparen menade. Visserligen har jag inte saltglaserat själv, men då gäller antagligen något annat. Men det vet du säkert bättre än jag gör.

_
_

nyburgaren
0

Jag provar har målat plattan väl …

Ulla
0

Som sagt, du vet säkert bättre än jag hur mycket salt som sätter sig på väggar och plattor i ugnen. Jag har en känsla av att du inte är någon nyburgare. 😊

_
_