Skummt
Hej hej
Allt som offta när jag läser engelska glasyrresept hittar jag skumma saker som jag inte har koll på vad det är. Här är en del av alla de skumma saker de blandar i sina glasyrer. Är det någon här som vet vad de är förnågot?
zircopax
Epsom salts
Ferro 3134
Macaloid
Custer spar
hardwood ash
softwood ash
black iron oxide
mixed hardwood ahs
ultrox
G-200 spar
Superpax
Black cobalt oxide
Frit P25
Albany Slip
F-4 spar
Frit 3124
G-200 spar
Soda spar
Redart
Grolleg
OM #4 Ball

Epsomsalt har dom på http://www.crearome.se/ och där står följande:
Epsomsalt
INCI-namn: Magnesium Sulfate
Ett mineralsalt som främst används som badsalt vid till exempel värk och ömma muskler. Kan även användas till saltskrubb.
Epsom salt ska finnas på apoteket, gör att glasyren inte ska bottensätta sej.
Zirkopax är zirkoniumsilikat bara ett tillverkar namn; superpax ett annat tillverkar namn på samma sak. Ultrox också.
Ferro fritta 3134 finns tyvärr ej i sverige. jag skulle också vilja ha tag i den. Går att ersätta med fritta F eller J i många recept, med smärre justeringar. Samma gäller i princip för 3124 ocså, osäker på justeringar dock.3134 är i princip 3124 fast med borax i.
Albany slip tillverkas ej längre och går inte att få tag i.Man kan dock testa med rödlera och få intressanta glasyrer men oftast inte som utgångsreceptet.
Grolleg är en kaolin sort.
Custer spar och G-200 är fältspat.
Soda spar eller F-4 är natronfältspat.
Om4 ball är ballclay. Kommer ej just nu ihåg om den är fetare eller magrare versionen. Men ballclay alltså.
hardwood ash -hårdaska från ex bok, björk ek, äpple mm.
Mixed hardwood ah-blandade träslags aska
softwood ash- mjuk aska alltså från strå, gräs, ris,mm
så hoppas jag fick med allt nu.

Sol
Tack för tipset! He he… jaha.. där ser man badsalt …

Lotta2
Din klippa! Vad du kan:D Tackar ödmjukast!
Jag blir lite irriterad på att de använder en massa olika ord för samma sak, och i översättningarna som man har står naturligtvis bara en enda…