problem med ugn!!
Hej alla. Är det någon som hjälpa mig med ett akut problem
Min ugn slår av vid 1100° om den är programmerad för stengodstemp 1250°, med felmeddelandet att spänning inte går fram som det ska. Den sackar mer och mer ju högre temperaturen bli. Bytte samtliga element förra veckan och första bränningen gick som det skulle men nu sackar den igen. stängde av i går vid 800° då hade den stigit 50° på två timmar (programmerat 180°/h).
En kontaktor byttes för några veckor sedan, något mindre men skulle fungera ändå enligt lokala elektrikern. Han mätte också strömmen och det kommer fram som det ska. Flyttade hit nyligen och elen till vår gamla lada där vi har krukmakeriet är höjd till det högsta 36A.
Har dragit åt och efterdragit alla skruvar.
Ugnen är en Nabertherm 140/E, 2006
Någon som har en susning om vad det kan vara för fel? Eller någon som vet en duktig ugnstekniker i Södermanland?
Tacksam för hjälp. /Lena
Kontrollera så att elektrikern inte "glömde" att montera avstörningsskydd på den nya kontaktorn. En inte alldeles ovanlig miss.
Just de symptom du beskriver kan uppstå om kontaktorn inte är avstörd, särskilt om styrningen heter B130, C270, C280 eller P300 (för övrigt mycket bra styrningar)
Felet kan givetvis ha andra orsaker, men börja med att kolla detta.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse! Jag ska kolla det. Styrningen är en G20. sprillans.
Nu skriver du att du efterdragit skruvar men det kan ju vara så att det börjar bli dålig kontakt när elementen blir varma, det skulle vara bra om din elektriker kom och mätte strömmen med tångamperemätare när ugnen har kommit upp till 1000 grader.
Ja, som Rolnor skriver, kan glappkontaktsproblem ibland vara riktigt luriga, och "återställa" sig själva när ugnen kallnar, vilket gör felsökningen riktigt svår…
Men jag vidhåller: Kolla först om kontaktorn är avstörd, och åtgärda det, om nu störningsskydd saknas. (blev litet misstänksam när jag läste att kontaktorn nyss bytts…)
"Don't Panic" (Douglas Adams)