Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2966 ggr
agraff
2

Hur glasera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det nån vänlig och kreativ själ som kan hjälpa mig att räkna ut hur i hela friden jag ska bära mig åt för att bränna dessa citronpressar? Alltså hur kan man lägga in dom med glasyr utan att de fastnar på plattorna? Skulle aluminiumhydroxid funka eller måste man arrangera trefötter runt för att stötta på något sätt…? Har testat med ett par trefötter men det funkade inget vidare för dom var lite för stora.

ramjambam
7

Jag har tidigare gjort egna trefötter med grov lera och kanthal/nichrome/ugnselementtråd. Gör en platta av leran, knipsa av trådbitar av lämplig längd och sticka in i plattan, skröjbränna.

Kan ta en bild av färdiga trefötter och ladda upp om någon vill

agraff
1

Tack ramjambam, vill jättegärna se en bild😀

[rolnor]
1

Roliga pressar, dum fråga kanske, dom är väl inte massiva?

Aneth
2

Måste du glasera hela??  Jag har en i trä från latinamerika. Lite poröst trä men perfekt.

agraff
0

Ingen fråga är dum på det här forumet #3 rolnor 😀 Jo; de är faktiskt massiva så de får torka låångsamt. Antar att det inte är nödvändigt att glasera #Aneth men det blir ju snyggare tycker jag.

Leramani
1

Har du en luftkanal i mitten?  Annars lär de spricka åt fanders i bränningen.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
1

Ja, det var därför jag frågade, blir tufft bränna utan att dom sprängs, kunde vara bra sänka brännhastigheten även om du har luftkanal.

agraff
0

Tack för synpunkter!Får testa men fram här vad beträffar ev sprängningar, de höll iaf i skröjugnen 😀 Men det är ju just det där med hur man glasyrbränningen utan för mycket fula märken i glasyren…

Leramani
6

Ta en sån där vit sten (porosil?)  som ugnar byggs av,  gör hål  genom den,  ställ citronprylarna med skaftet neråt och glasera bara själva pressdelen.  Då behöver du inte få några märken på den.  Handtaget ska ju inte vara glaserat,  då glider man ju med handen när man ska använda den.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
0

Det är främst skröjen som är risk för sprängningar, dock kan det bli sprickor i glasyrbränning men det är mindre troligt. Dom ser så jämna och fina ut har du gjutit dom eller skulpterat?

richard.hagman51@gmail.com
1

Klokt råd av Leramani.    Jag hade nog drejat  några små cylindrar och högbränt dem. Sedan skulle jag ställa citonpressarna i dessa med skaften nedåt. Cylindern måste ha lite mindre diameter än  skaften på pressarna.

Keraleij
1

Såg en keramiker på instagram som bränt små skedar genom att göra ett stöd av lera med kanthaltrådsbitar nedstuckna i som gick in i ett hål i skaftets mitt. De är nog betydligt mindre, vet inte om metoden funkar att skala upp.

Själv har jag bränt små skedar med oglaserat skaft som då får vila på ett litet trekantsstöd så att själva skedbladet är fritt.

Stacey Pumpkin skedbränningsstöd

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se