Hänklar
Hur gör du dina hänklar till kannor o muggar mm? Drar ("mjölkar")eller pressar eller nåt annat smart sätt? Själv har jag bara lärt mej att dra och tycker det funkar bra och blir snyggt - men vad finns det mer för sätt och vilket tycker du blir snyggast?
Jag drar tycker, det blir snyggt.

Jag både drar och använder min fina hänkelpress (som min sambo) gjort till mig. Naturligvis så blir handdragna hänklar vackrast. Men ibland är det bråttom!
Jag sätter fast en klutt direkt på muggen och drar ut den. Tycker det blir snyggast när hänkeln är tjockare upptill än nertill, men det är ju en smaksak.
Drar. Tycker det är snyggast.

Hänklar dragna för hand blir hållbarare än de pressade. Enligt en mycket duktig keramiker som hette Bror Börsum.

Jag drar hänklar till kannor och enstaka muggar men nu när jag håller på med en beställning på 60 muggar får det gå med hänkelpressen. Dels pga bekvämlighet och dels för att de ska bli så lika som möjligt. Visst är det snyggt med handdragna hänklar men man måste få lite flyt i arbetet också.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
sålde min hänkelpres här på forumet…har inte använt fen på flera år..drar alla hänklar då jag tycker dom får ett annat liv..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Är på G att sälja min hänkelpress då jag konstaterat att dragna hänklar e snyggare samt att det i alla fall e pilligt att sätta fast dem så det gör ingen revolutionerande skillnad att pressa dem.

Vad vill du ha för hänkelpressen?

Jag lägger ut en annons imorrn med foto å så, så kan jag bestämma nåt, det är fler som frågat…