Ventilation...
Nu är mitt ugnsrum/glasyrrum i stort sett färdigt och nu funderar jag på om jag ska installera fläkt över ugnen. Jag kommer inte arbeta här förutom att blanda glasyrer då. Är det ändå bäst att ha en fläkt? Ska den ha utsug rakt upp genom taket eller funkar det snett ut genom väggen också? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Jag undrar detsamma, ska snart bygga ugnsrum.
Jag tror att en stor kåpa över ugnen är bäst, men den måste ju tåla rejäl värme då. Det vore ju enklare att kunna ha en stor fläkt i ytterväggen enbart. Hoppas nån vet.

Det är alltid bäst med en fläkt även om jag själv klarat mig med att öppna fönstret alltid. dock behöver det inte alls gå genom taket utan det räcker med enklaste vägen ut. Det är inte rökgaser utan bara avventilation. En fläkt typ den man har i badrum är en god start men beroende på hur stor ugnen är får man uppgradera.
Bruzapetra, om du placerar ugnens utlopp (höger sida) så nära under fläkten som möjligt tycker jag det räcker med en Paxfläkt för din ugn.
Men när du ändå håller på och har byggare i huset kanske det kan vara en god ide att förbereda för ett ev. sprutskåp o.dyl. alltså att dra in en spirokanal med några uttag kopplat till en större kanalfläkt. Även om du inte tänkt dig ett sprutskåp kan du isåfall t.ex. koppla utsuget till en enkel låda att ha som dragskåp för uppvägning av pulver. Då kan du slippa stå med mask och hålla dammet i skåpet. Enkelt , bekvämt och relativt billigt.
Och ett starkare utsug räcker även till om du i en framtid kanske tänkt reducera i elugnen. Då kan du kanske komplettera med en kåpa över ugnen vid behov.

Tusen tack Lars! Ska fråga snickaren om han fattar detta:) Jag gör det inte riktigt… Menar du att om jag sätter in en spirokanal så behöver jag för den skull inte ha en kåpa? Den kan jag komplettera med senare då kanske? Jag funderar skarpt på ett sprutskåp så det är en jättebra ide! Mvh petra

Ja, du sätter in en ganska stor fläkt som orkar dra allt så småningom, den kopplar du till de uttag du kan tänka dig få användning av. Varje uttag har ett spjäll. När och om du behöver kåpa eller drag-sprutskåp så ansluter du det bara till det förberedda uttaget. Spjällen gör att du får fullt sug där det är öppet och kan klara dig med en mindre fläkt. Själva utblåset hade jag satt i väggen då du kanske vill ha ett filter eller annan uppsamling åtkomligt utomhus. Det är väl mer seriöst att leda upp genom taket men också dyrare och lite knöligare.
I början räcker det alltså då med ett hål i röret ovanför ugnen, ingen kåpa …