Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 832 ggr
helenahenstedt
0

Entreprenörskola?

Såg att någon går på Entreprenörskola, men minns ej vem det var. Vad tycker du, jag funderar på det till hösten -08. Det kanske är fler som går, jag bor i Leksand och här finns det en. Erfarenheter?

ijonsson
0

Jag går entreprenörskola just nu och det är helt TOPPEN! Fantastiskt bra föreläsare och mycket väl genomtänkt upplägg av hela utbildningen. Allt detta är dessutom KOSTNADSFRITT!!! Alla dessa föreläsare skulle på andra föreläsningar kostat tusentals kronor. Nyligen hade vi ett par föreläsare som avhandlade det här med marknadsplan - så mycket tänkvärt. Helt klart att rekomendera alltså. Senaste veckan fick vi dessutom varsin räkmacka… bara en sån sak… oxå kostnadsfritt…/ Iréne

pyromanen
0

Vem betalar den skolan?  måste man vara arbetssökande eller hur får man gå en sån gratiskurs?

helenahenstedt
0

Iréne, var går du? Den i Leksand är tydligen rätt ny, men verkar lovande. Pratade med nån som gått första omgången som sa att den hade lite barnsjukdomar. Räkmackor är inget för mig- vegetarian. Men jag förstår vad du menar, omtanke skadar inte! Till pyromanen: jag gissar att man får leva på studielån som vid annan utbildning. Tanken är att man ska driva sitt företag ca 3 veckor/månad och vara på kurs en vecka om jag har förstått det rätt. Högskolan Dalarna har nån filial här i Leksand där undervisningen ges, kolla där om du är nyfiken. Men den ska finnas på fler ställen i landet.

ijonsson
0

Jag går i Laholm, där kommunen fått pengar från Nutek för att driva denna skola.

Det finns olika alternativ - gå en kväll/vecka eller endast gå på föreläsningarna varannan vecka = 3 timmar. Man behöver inte vara arbetssökande eller ens ha ett företag på gång. Det annonserades i lokalpressen och sen var det bara att anmäla sej och gå dit. ( Kolla på Laholmskommuns hemsida om ni är mer nyfikna)

Jag tycker att det är bra att kursen endast är kvällstid och en gång/ vecka. Det innebär att jag inte missar arbetstid och att jag hinner praktisera det jag lärt mej under veckan.

KeramikeniSkredsvik
0

Det jag hittar på Nuteks hemsida är "Kommunal entreprenörs- och teknik skola - KomTek". är det den kursen ni pratar om? eller är det någon annan?
För det kan ju vara intressant att kunna försöka påverka egna kommunen att starta en kurs.

/Sofia

ijonsson
0

Den kurs jag går heter "Entreprenörsskolan". Den drivs av Näringslivsenheten i samverkan med NyföretagarCentrumHalland, ALMI FöretagspartnerHalland AB och Arbetsförmedlingen lokalt. Nutek är väl de som bekostar det hela. Det är tydligen väldigt olika mellan olika kommuner vilket utbud som finns. Jag har nog turen att bo i "rätt" kommun - som dessutom blev utsedd till "årets nyföretagar kommun".