gastuber
Varför fryser gastuberna när jag är i slutet av bränningen?
Vad kan jag göra för att motverka detta?
Är det klokt att bränna när det är minusgrader isåfall?
När trycket sjunker så sjunkar temperaturen (motsatsen om man pumpar md t.ex. en cykelpump och håller emot så att det blir högt tryck, då blir det varmt). Om man använder mycket gas på relativt kort tid kan det då bli frost.
Har aldrig använd gas till keramik (är rädd för gastuber) men känner till hur det används inom jordbruket till olika saker, och det är ju samma gasoltuber …. När man t.ex. inom ekologiskt jordruk bränner bort ogräs med gasolränare då använder man mycket gas på kort tid och det blir problem med frost i flaskorna vilket kan göra att ventilerna fryser. Det löser man genom att ha flaskorna i varmt vattenbad. Kanske går att göra för keramiker också?

Du kan skaffa fler tuber så blir det mindre tryckfall och mindre is. Alternativ-förvara tuberna i ett annat utrymme med lite värmetillskott-alternativt hälla hinkar med varmt vatten på dem mot slutet.
Mja jag fick lov att använda högtryckstvätten som är dieseldriven förra svängen. Mycket motion blev det:)
Jag funderar på om jag skulle kunna leda värmen som kommer från fläkten utomhus till skjulet där tuberna står.Eller så får jag ta och skaffa en tub till..
Men om jag sänker trycket från gastuberna och bränner på längre tid skulle detta kunna hjälpa mig? Jag måste erkänna att jag har bränt väldigt fort, ivrig som man är.
Funderar åxå på om det går åt mer gas när det är minusgrader ute om tuberna håller samma temp som ute?
Om det är riktigt många minusgrader runt gastuben så vill gasen inte ens vara en gas utan en vätska som inte vill lämna tuben ens… vet inte hur kallt det ska va för att det inte kommer någt dock.. :) kanske minus 30 eller nåt. Och om det t.ex. redan är -10 ute, då är det inte så mycket mer nerkylning so ska till innan det blir stopp..
Det ska väl inte gå åt mer gas för att gasen står kallt.

jag får is när jag rakubränner. Då byter jag tub o låter den andra tina, då funkar den bra igen. Kanske en varmvattensbalja vore en ide istället.
De allra första gångerna jag rakubrände trodde jag att gasolen var slut när den frös. Så jag åkte och bytte tuberna helt i onödan. Varmt vattenh brukar räcka långt..
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har två gasolbehållare igång samtidigt och konstigt nog tar alltid en av behållarna i paret slut innan den andra blir ens halvtom. Vet inte om det hänt andra? Jag brukar stänga ventilen till den som förbrukas mest när den fryser, så att den andra går igång.
/M

När jag bränner Raku har jag alltid haft gasol under alla åren, även vintertid. Vad jag upplevt för besvär under den kalla tiden är att den första tiden när jag tänt i brännaren vill det bildas is i själva brännaren strax innan reglaset, då gör jag så att jag tar ett värmeljus, höjer den till samma höjd som brännaren men inte alldeles för nära, gör en liten "bo" runt värmeljuset och brännaren av folie för att hålla värmen…. och har jag bara fått upp värmen där brukar det gå bra resten av tiden med…. men så klart det finns ju gränser… det är ju inte ens roligt att stå ute i kylan om tårna fryser till is . Den roligaste vinterbränningen hade vi direkt efter den "stora snöstormen" som drabbade oss i göteborg 17 nov -95…… vi hade snövallar på 1½ m på gården och när vi plockade upp saker ur reduktionen så slängde vi dom direkt i snöhögen för att svalna, det fräste och visslade och föremålen försvann som en varm kniv i smöret, inget gick sönder men en del var svåra att hitta, men roligt var det. Lite raku-bus.
Härligt att läsa om all denna kreativitet. Har själv bränt med gasol ute året runt, men inte så mycket på vintern. Dock vet jag att det går, men som ngn sade ovan, det är inte så skönt för en själv kanske?
Jag tycker det är lite extra mysigt att bränna på vintern när snön ligger ( den lilla stund det varar…) och sitta ute och dricka te och vänta på ugnen…Men när det är mer än 10 minus plus vind så väntar jag på bättre tider :D
#10 äh, ni skåningar tål ju ingentig!

Har fått min "tunna" klar precis och tänkte prova i helgen, tyvärr är jag genomförskyld!! men hoppas jag är bättre då för jag vill verkligen prova.. #8 bra tips om det fryser.. hm.. få se hur det går??