Effekt Röd
Halloj allihop. En liten fråga angående Lars Tärns effekt röda stengods glasyr. Den sätter sig ju som en cementklump i hinken, nu vet jag att många härifrån iFokus har beställt den och jag undrar nu hur gör ni för att inte få den så stenhård. Bentonit? och i sånnafall, hur mycker per kilo?? Vore toppen med ett bra råd angående detta!!!!

Jag brukar slå av allt vattnet och börja karva med en kniv samtidigt som jag åter tillsätter vattnet skvättvis.
jag har haft i en del ställmedel då blev det bättre men sen är det bara att karva upp pch le

Olika ställmedel är olika bra på det där. Det effektivaste är det torra jag har. I min "provhink" hade jag i 0,5 % torrt av det och två månader av stillestånd gör bara att allt blir som en stor mjuk geleslamma, lätt att röra upp igen. Det kan fungera med bentonit också men större mängd förändrar smältpunkt och aluminiumbalans vilket kan påverka färgen också. Bör provas fram !
Jag tar fram borrmaskinen har köpt en cementrörare på Öb 25:-
Borrmaskinen ska vara steglös annars blir det inte kul.
Det går undan har jag klarar inte at att stå och gräva med en krok i 20 min som man får göra med många röda tex sen ska du ändå ha ställmedel i såklart.

Det är själva grejen med ett bra ställmedel = du ska inte behöva hacka med spett. Funkar inte det du har - prova ett annat. Det finns flera varianter utöver bentonit , både flytande, geleform och torrpulver.
Med ett väl fungerande ställmedel sätter sig inga glasyrer i bottnen utan kan lätt röras upp med handen även om de stått still länge. Gummihandske på för de känsliga … eller medvetna.
Ja just det…vet du vad Kur 1 är då som rekomenderas till den röda jag har?

Kur 1 säljs av Cebex och vad det är för nåt får du fråga dem (Bosse, inte nagelfilaren) om. Fördelen med bentonit är ju att man vet vad det är, medan olika andra ställmedel är färdigprodukter och liksom med färdigglasyrer ges inte "receptet" ut.
Jag har tre olika torra ställmedel, ett flytande som vatten ung. och så penselmediet som är både ställmedel och glasyrlim i en slemmig förening. Vilket av de 5 som fungerar bäst till vilken glasyr får man prova sig fram om jag inte vet svaret i förväg. Jag har ju inte provat att ställa alla mina glasyrer med alla olika ställ av förklarliga skäl.
Just med Röd Effekt råkar jag veta att det bästa är en kombination av det torra stället och en fnutt glasyrlim. När den torkar blir den lite som en torr kaka på godset och kan liksom kakor smula av vid hantering. Glasyrlimmet binder ihop partiklarna. Även för de som sprutar på kan glasyrlim vara bra då den helt enkelt sitter bättre på godset.
En kund hade några "kurer" från Cebex hemma och det enda som i slutänden verkligen ställde glasyren var en kombination av allihopa. Men i slutändan spelar det ju roll hur mycket allt ställande ska kosta utöver vad glasyren själv kostar. Jag är inte dyrast ( ledtråd …).

Förra julen när jag gav mig den på att karva upp min röda glasyr var jag så flitig så det gick hål i hinken. Hade inte hälllt ut så mycket vatten så allt jag fått upp rann ut på golvet. Så jag har ingen röd glasyr längre… :o)

#8 haha… ja den historien var rolig (eller inte så rolig för dig förståss!). Jag gjorde nästan likadant här för ett tag sen. Jag karvade med en ganska vass grej och upptäckte efter ett tag att jag rivit upp botten så det blev små plastflisor i hela glasyren och på det jag doppat!!
Nagelfilaren.jag tror jag skrattar ihjäl mig..hopas dom tar åt sig av kritiken…hur viktigt är det inte med kunnig personal om dom så bara svarar i telefon..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag anv din tunna som vatten i min röda fast glasyren är köpt hos din konkurent och jag kör ändå med borrmasinen
den är ju inte betong numer men den är tungarbetad.

Det "tunna som vatten"-ställmedlet fungerar mest på glasyrer med lerinnehåll och den röda har inte mycket av den varan. Så det är inte så konstigt att det inte hjälper vidare….
aha! det förklarar en del.