Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4657 ggr
Vanja-K
0

Guaco

Är det någon so vet vad Guaco är??? Det används som bindemedel.FundersamFundersam

Finns det ett svensk namn?

Jag tycker att det liknar något inom målning Men kommer inte ihåg exakt vad det heter.

poja
0

Är det kanske goasch du menar? Det en typ färg, vet inte riktigt vad den består utav, men den påminner om aqrylfärg.

Rozzy
1

Du kan söka på många stavningar guach, gouach, goach,guash, gouasche eller gouache etc

Detta är en urgammal målnings teknik som är mer vanlig i dag än de flesta tror, man vet helt enkelt inte om att man målar det.

Akrylfärg tex har ett bindmedel som gör att det inte kan tvättas upp och bort men detta är lätt att ta bort.

Man kan säga att täckfärger typ "vattenfärger" på rub eller kaka kan du utöva denna teknik i (ej akvarell som är en teknik som går att utöva med samma material men har en transpararens, man kan alltid skönja papprets vithet och yt struktur i en akvarell)

Så fort du tillsätter ett bindmedel i pigmentet som gör det fast efter torkning så kallas det något annat. tex tempera-ägg, äggoljetempera, akryl-korgmålningsfärger. De går även då lägga mycket tjockare.

Gouache var en efterapning av oljans teknik på den tid då det var finare att måla olja än akvarell. Romantiken har bra ex på detta i de små miniatyrmålningarna av landskap och människor, men i himmelen kan man se akvarellens lätthet.

Med gouache täcker du med glasyren när du "målar" glaserar fritt på godset. Många underglasyrer bränner bort lite så det är bra att lägga på lite flödigare.

Så jag tror det är därför det anv i glasyrsammanhang, eller var läste du om det?

cherie
0

Jag använder gouache när jag målar,,det är en akvarellfärg men helt opak,, använder även den på pastellpapper när jag ritar med blyerts..det blir så fina kontraster med den svarta blyerts (kol) och de helt vita gouachen..

Rozzy
0

"Tub" inte rub ska det stå i mitt inlägg Generad kakorna är mer koncentrerade än akvarell kakerna som är utblandade med gummi arabicum så det blir lättlösliga. Kakfägerna är vanliga i skolan och går namnet vattenfärg eller på tub kallad lekisfärg (Anv även av proffs)

Funderar på vad detta kan betyda i keramiksammanhang…om någon vill måla utan att glasera kanske…

cherie
0

Naturligtvis finns gouachen i alla färger,,täckande..men jag använder nästan bara den vita för att måla dagrar,,

Vanja-K
0

Tack för alla svar. men det är inte gouace av något slag.Guaco är något helt annat.Har slagit  på liknande ord.Det måste vara en växt av något slag.Ska kolla med några amerikanare som jag känner.Något från nord.A är det.Luskar vidare.

Har jag berättat att mitt avkok på ekbark fungerade. Målade på röd lera och allt fanns kvar efter bränning.

pyromanen
0

googlade guaco och hittade då en sydamerikansk medicinalväxt, flest sidor var på spanska, vilket jag bara kan til husbehov, plockade ut latinska namnet som är mikania laevigata, går ju att googla vidare på… ifall detta är rätt spår

Vanja-K
0

Tack Pyromanen! Efter ha gogglat runt ett tag så hittade jag också. En medicinalväxt Amerikansk. har skrivit ut en del på spanska som en koll. ska få översätta.

Anledningen att jag frågar är att ämnet från bladen används som bildemedel i färgpigment. Till keramik.

cherie
0

AAh på helt fel väg..ok ,,jaha nu får vi vänta till översättningen är klar alltså..!

pyromanen
0

spännande.  Jag blev så nyfiken på dethär avkoket av ek du testat, går det att få se ett prov hur det ser ut?

susanne.k.wall
0

Åh, jag skulle också gärna vilja se avkoket av ekbark.

Vanja-K
0

Visst, lägger in en bild imorgon. Alltså färgen av kokt ekbark blir brun matt. Har lite svårt att sitta vid datorn just nu. Ryggskott!

Ni tror väl att jag är en idiot som liksom går tillbaka i utveckligen.Men det är spännande med andra tekniker. Tänk bara vilka krukor de gjorde. Där fanns ingen drejskiva. De använder fortfarnde inte drejskiva.

Nu ska jag ha ett samtal med min svärdotter som är trädg. mästare på Bergianska. Hon ska få ta några blad. Har också beställt en gammal och halvful yuccapalm. Så man kan göra en pensel till.

susanne.k.wall
0

Tycker inte alls det är tokigt att gå till tekniker man använde tidigare. Det är väl jättesunt att använda avkok av ekbark. För att inte tala om yuccapalmsblad till pensel. Det är ju jättebra idéer. Har du bränt avkoket i ler- eller stengodstemperatur? Hoppas ryggen blir bättre. Försök håll ryggen varm med vetekudde eller nåt.

Vanja-K
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså avkoket på ekbark är mörk mellanbrunt. Lägger in en bild. Tyvärr så är det lite otydlig. men i mönstret där är det målat med ekbark. De andra fläckarna är från svartbr.

susanne.k.wall
0

Men det var väl häftigt att avkok på ekbark tål sån värme. Vad fint det blev och det passar ju jättebra i en svartbränning. Jordnära.

Vanja-K
0

Tack! Nästa gång ska jag testa i högre temp. Ska också testa aska från renhorn hur det sitter kvar i bränning. samerna använder det som svart färg när de målar på skinn.

Vanja-K
0

Nu kommer nästa test att göra Mocha tea.Tobak. Sen kommer turen till Syrenbuddlejan.kan berätta ifall någon är intresserad. Läpp på ett lager slip Typ, Terra sigillata och poler i 3-4 timmar. Så får ni så här blanka saker. Fint va? Lägger in bilden för sig

Vanja-K
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer bilden. Tyvärr liten

Rozzy
0

Kul det var en fin ide