Falltemperatur
Nu är jag helt förvirrad … Finns det någon som vet hur mycket falltemperaturen egentligen påverkar Ortonkäglorna? Håller i några kvällskurser ett par dagar i veckan och försöker nu lära känna den gamla ugnen som finns i lokalen. Eftersom jag pendlar ganska långt till kurserna och och sätter ugnen strax innan lektionerna börjar, är jag sällan i lokalen när ugnen når topptemperaturen. Automatiken är ganska enkel och det går inte att göra några fininställningar. Till min desperata fråga … Hur ska jag då kunna räkna ut falltemperaturen och hur räknar man vidare när man väl kommit fram till falltemperaturen (tiden det tar för de sista 100 graderna att gå upp + utjämningen + den tid det tar att svalna tillbaka de sista 100 graderna delat med 100 grader = exempelvis 45 grader i timmen)? Undrar också hur lång utjämning ni brukar köra … Nu blev mitt inlägg ganska förvirrat, hoppas att någon förstår hur jag menar … :)

falltemp. vet jag inte riktigt vad det är, men utjämningstiden påverkar käglorna. det fungerar väl som en vanlig köksugn att lägre temp + lång tid motsvarar högre temp under kortare tid. Jag brukar ha 20 min utjämningstid.
Jag brukar, mycket förenklat, räkna hela bränningsförloppet på detta sättet: 100 gr/tim upp till 1260 grader plus 1 timme = ca 14 timmar, och sedan lika många timmar nedåt. Det brukar stämma ganska bra i slutändan.
Utjämningstiden brukar jag ha på 20 minuter.

Lilla tiger
Menar du: falltemperatur = de sista 100 graderna innan topp temp?
*förvirrad*
Zzaga - Ja, jag läste någonstans att det var så man skulle räkna för att kunna tolka ortonkäglorna - tiden för de sista hundra graderna + utjämningen + tiden det tar att sjunka de hundra graderna igen, delat med 100. Men att kalla det för falltemperatur låter ju egentligen lite fel … :)

Lilla tiger
Ok… he he… man blir förvirrad av ordet. Det låter som om det är tid från toptemp till normal temp:)
Shit att det var så krångligt att bränna med käglor… jag trodde bara det var att tjonga in orton kägla 7,8 och 9 och sedan kolla vilken som var doppad i plattan och det skulle vara samma som toptemp i ugnen… Jag måste tydligen plugga lite :D

det här var verkligen förvirrande !
jag förstår inte vad det är för nånting man räknar fram, alltså när man plussat allt det där och sen delat med hundra ? jag trodde oxå som Zzaga att man ser hur mycket käglorna böjt sig och då vet man om det varit tillräckligt varmt.
Lilla Tiger vad är det du vill veta ? ( jag blir också jätteförvirrad…)
Är det så att du måste vara tillbaka, för att stänga av ugnen när den är uppe i topptemp? Måste du sköta utjämningstiden manuellt ?
Hejbe - Nej, jag kan ställa in utjämningen men eftersom jag åker hem innan ugnen nått topptemperaturen är jag lite osäker på hur lång tid den tar för att nå dit. Men det kan jag ju fixa genom att åka dit och övervaka bränningen. Det egentliga problemet är att jag inte riktigt förstår hur man räknar vidare efter det att man räknat ut "falltemperaturen".
Avalon - Ja, jag blir också helt förvirrad av det här. Hade heller ingen aning om att det skulle vara så krångligt med käglorna. Kan inte minnas att jag gjorde några uträkningar när jag började använda min egen ugn … Men det är kanske rena turen att glasyrerna alltid fungerat bra i den … :)
Så här står det till exempel på Cebex hemsida (Hittar inte den kolumn de skriver om i sitt exempel):
"Ett traditionellt sätt att kontrollera bränningar är att använda temperaturkäglor. Käglans utseende efter bränningen informerar om hur mycket värmearbete godset utsatts för. Värmearbetet påverkas av tid och temperatur,(ugnsatmosfär).Temperaturen är den dominerande faktorn men vi måste även ta hänsyn till tiden för att tolka käglorna rätt.Godsets (och käglornas) keramiska mognad sker främst under de sista 100 graderna av bränningen. Vi måste alltså veta hur lång tid höjningen av de sista 100°C tar, utjämningstiden och avsvalning till början av 100 gradersintervallet.I tabellen ser Du två temperaturvärden - dels för 60°C och dels 150°C temperaturförändring per timme.Exempel: Glasyrbränning till 1250°C med 15 min. utjämning.Från 1150° till 1250° tog det 60 minuter + 15 min. utjämning + 15 min. att svalna till 1150°, dvs 90 min. = 1,5 tim.Temperaturförändringen är då 66°/tim (100°/1,5).Kolumnen 60°C/tim visar 1249°C för kägla 8."

Här får man för att man satt och ritade på bänken hela matte lektionerna:/
Min gubbe försökte förklara lite mer om hur det funkade… jag tror fortfarande inte att jag fattar.

Det där känner jag igen med skillnaderna mellan 60 och 150 graders värmeökning. Det du har fått veta då är att kägla åtta har smält ut vid 1249 grader, om ugnen hade ökat snabbare i temp så hade käglan segnat vid en högre temperatur, nånstans runt 1270 tror jag.
Jag förstår ändå inte riktigt problemet för det är ju käglorna man går efter egentligen, glasyrerna är ju anpassade för en kägla, inte tempen man ställer in på automatiken. I t.ex gas och vedbränningar så är det ju bara käglor man har att förhålla sig till. Så det är väl bara att testa ugnen några gånger med dom käglorna du vill bränna till, så ser du ju vilken temp du behöver ställa in. Du kan ju ändå inte styra hastigheten dom sista hundra graderna, om jag förstått det rätt ?! Och som jag fattar det så har det väl ingen betydelse, huvudsaken är väl att glasyren (käglan) har fått den påverkan den ska ha av värmen !
Avalon - Jag fattade det som att käglan kan böja sig lika mycket vid olika temperaturer beroende på hur snabbt ugnen nått topptemperaturen. Det du menar är då att det inte spelar någon roll eftersom den sammantagna värmen påverkar käglan (och glasyren) på samma sätt oavsett hur tiden egentligen påverkat temperaturen? Det låter plötsligt väldigt logiskt i mina öron … :) Det är bara så typiskt mig att tro att allting är så mycket krångligare än det egentligen är.

Ja, det är exakt så jag menar ! Sen vet jag att det finns speciella krsitallglasyrer och sånt där det skall svalna långsamt och så, då har det kanske en viss betydelse hur fort det har gått, men inte annars ! Bara du ser att den käglan du bränner till ser ut som den ska så är allt ok !