Rumpspruta
Ja, vad kan det vara förnågot ? 
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=30731&a=453745
Det skulle jag aldrig ha kunnat gissa.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Inte jag heller. Har aldrig hört det innan. Skitroligt ! Ha ha!

Otroligt hantverk! Att de överlevde.. de var ju inte så unga precis? Jag tänker på blyet!
Vilken underbar film! Vilka gulliga farbröder! Vilka tider! Vilket jobb för en kakelugn, huh…
Visst är det underbart att se duktiga hantverkare i arbete. Jösses, här duttades det inte med masker och likande.
Tack för tipset Zzaga, det var kul. Rumpspruta, trodde det var s.k tarmrening som många betalar dyrt för med lavemangespruta uppkörd i den bakre regionen! Något jag aldrig hade ställt upp på…Bläääää………..

Visst är den härlig:) Jag önskar verkligen att det fanns sån gammla gubbar nånstans som man kunde besöka och beundra för deras hantverkskicklihet.
lotta2
Det trodde jag med, jag var tvungen att se filmen två gånger för att vara helt säker på att jag läst rätt:D
Jag trodde också att det var en gammal benämning på en bollspruta. Såna användes ju till att ge lavemang förut 
_
_

Vilket otroligt arbete! Sådana här gamla hantverk får ju absolut inte glömmas bort.

Vem i dag kan göra såna saker undrar jag…
Jo, en vet jag som gör häftiga moderna kakelugnar. hade jag haft pengar så…Om dom enligt gamla metoder har jag dock ingen aning om, men läckra tycker jag att dom är..
Ops, fort gick det när jag skickade iväg länken, står att det är enligt gamla traditionella metoder på hennes hemsida.
Hej och hå, vad är rumpspruta för något?? Får inte upp något alls…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det beror på att du har modemuppkoppling. Det tar lååååång tid att ladda ner filmen där rumpsprutan används. Det är - och håll i dig nu - en kraftig hänkelpress. (Den kallas säkert något annat.)
_
_
Aaah, döpt efter ljudet man ibland får när man pressar fram hänklarna förstår jag!!

Lotta2
Oh, vilka coola kakelugnar:D Man kanske skulle ta och göra sig en kakelugn en dag…
En kakelugn kanske är ett uppnåbart mål. Jag hade en lärare som höll på att bygga ett helt tvåvåningshus i lera.
Jag tänker inte göra vare sig kakelugn eller hus.
_
_

Ulla
*skrattar*
Hmm… ja någe tvåvåningshus blir det inte i lera iaf. I lecablock ok, men inte i lera.
#15 Ulla vi måste haft samma lärare! Blev hon klar med huset? Det skulle jag vilja se!

Ja jösses vilken rolig film!
Jag tänker på hur fjossig man själv är med kemikalier och glasyrer, sen ser jag hur det bara yr blyglasyrpulver runt dem… Oj oj oj.
De ser inte så försiktiga ut när de tillverkar, de bankar och slår och lyfter och far runt med kaklet. Själv tyker jag det blir snett och fula märken hur mycket man än försöker…
Det var ju en enkel modell av "rumpspruta" han hade. Är det någon som försökt sig på att tillverka en själv?

Jessika
Visst är den härlig. Och lite livsfarlig… det borde nästan finnas en text under "don't try this at home" ;)
Jag tycker mig märka att ju längre man pysslar med ett material ju mer vet man hur mycket man kan ta ut svängarna. I början sitter man med pincett och tops för att få den perfekta ytan , man pillar och pillar i det onädliga medans den professionelle använder ett fåtal handgrepp på rätt sätt istället (och därför slipper sitta med pinsett och tops;)
Ja, jag hade tänkt bygga en sån sen. Man behöver inte köpa en dyr för ett par tusen.