Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 4188 ggr
susanne.k.wall
0

Potatissticka

Hej! Vet ni var man köper enbart stickan om man ska göra potatisstickor? Har googlat på potatissticka, då kommer det upp massa färdiga potatisstickor, googlade på rostfri ståltråd men är lite okunnig om vad man kan ta. Kollade panduros o slöjddetaljers hemsidor men inget resultat. Är det nån som vet? Susanne

Rozzy
0

Gå till järnvaruaffären de hjälper dig säkert!

sagabus
0

´finns ju Najtråd på järnaffärn o alla möjliga andra sorter, inte jättedyrt.

lite marigt att böja bara.

ijonsson
0

"2 Så bra att den är marig att böja, man vill ju inte att den ska böja sej om inte potatisen är riktigt kokt…

lotta2
0

Jag hittade jättebra små färdiga stickor i rostfritt stål  i en fyndaffär  för 5 kr för en påse med 10 st. För mej passade dom jättebra både till keramik och glas. Så ibland kan man göra keramikfynd i "skitaffärer" också..:D

sagabus
0

kul med fynd! gäller attkoppla på "bra -att-ha"-brillorna när man shoppar, ngt som inte alla i omgivningen förstår.

tror förresten att tråden jag menar heter järntråd, spräcker nog den hårdaste King E.

susanne.k.wall
0

Tack snälla ni för alla tips. Jag får ta mig in till stan förstår jag. Var till lokala alltiett-affären men fanns inget i potatisstickstuket. Tusen och åter tusen tack! Susanne

SirpaFingerroos
0

Hej, ett tips. ÖB säljer riktiga potatis stickor med plast ände som man kan klippa bort. Jag har ej gjort så men tänker göra. 2 st har för mig kostade under 10an. Hälsningar Sirpa

susanne.k.wall
0

# 7 Vilken bra idé!

pyromanen
0

Nu kommer dummerfrågan: vad är en potatissticka?

pluppan
0

istället för tandpetare/tändsticka som du sticker ner i kokande potatis för att se om den är klar

pyromanen
0

Ahaaa.. en särskild moj för att känna om potatisen är klar :)  jag använder en stick-sticka.  Och då sätter ni någon fin keramikmoj som typ handtag?

susanne.k.wall
0

Precis så pyromanen. Behöver inte vara nåt handtag, kan exv vara ett utkavlat hjärta med hål i hjärtats udd för själva stickan. Så limmar man fast ståltråden, som måste vara lite stum, i det hålet, så kapar man ståltråden vid 1 dm eller lite längre. Så har man en potatissticka. Vill man vara ännu fiffigare kan man sätta en magnet på baksidan av hjärtat så går potatisstickan att sätta på kylskåpet eller om man har en köksfläkt.

susanne.k.wall
0

Såg nu pyromanen att du skrev keramikmoj som handtag, jag läste snabbt och trodde du menade ett vanligt handtag….

poja
0

En potatis passar väl bra, med bara lite järnoxid på.

susanne.k.wall
0

Kul idé med en potatis poja!

sagabus
0

man kan använda en potatissticka till att peta tänder med om man envisas. eller skrapa tandsten på hund : )

susanne.k.wall
0

Se det visste jag inte, det till hunden. Då har potatisstickan plötsligt fått fler funktioner än bara sticka i potatis och kolla om den är klar, man kan peta både sina egna och vovvens tansingar!

sagabus
0

min dofsing har egen sticka. fast jag har inte så mycket tandsten jag äter ju hund-alger ju ; )

(skrev om det innan på tråden upp-piggare)