Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1568 ggr
Helka118
2

Ytbehandling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag behöver tips om ytbehandling av min figur. Tänker att vanlig glasyr kan göra att de små fina detaljerna försvinner. Har hört om vax eller något liknande. Eller alternativ glasyr. Någon som vet? /Helena K

Hekla118

ler
1

Den är så fin i sig själv att den inte behöver någon ytbehandling tycker jag. Men om du absolut vill så kan du ju använda t.ex vax

Ulla
0

Så fin!

Vad har du själv tänkt dig för resultat? Jag antar att du har en bild i ditt huvud på hur du vill att den ska se ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Helka118
0

Ja, tänkte mer att den skulle få en skönare yta som skyddade mot smuts o fingeravtryck, inte så sträv. Men det kanske inte behövs. Men annars, vad använder man för sorts vax? /Helena K

Hekla118

ler
1

Man kan ta bivax, eller till och med neutral skocreme. Men testa på något annat först.

Bo§e
2

Golvpolish (bonvax) kan också fungera.   Men som Ler säger…..testa först på något annat….

När man vaxar får man vara beredd på att göra det i flera steg, tills ytan är mättad och det till slut går att gnugga fram en "finish"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

Jag tycker din skulptur är fin som den är, helt vit. I den här tråden finns ändå ett annat sätt att behandla ytan om man är ute efter litet färg.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leralisa
0

Om man använder bivax, blir det ngn lite gulaktig kulör då?  Om man är ute efter att bara få en yta som inte känns så "gipsaktigt" torr att ta på.En yta som känns lenare att ta på. kanske en lyster men inte blir blank som tranparent blank glasyr. Är det då man använder sig av vax?  Jag har inte testat men funderar för min egen del att vaxa in istället för glasera. Kanske det redan finns någon beskrivning här som jag missat? Denna sajt är som en guldgruva :-)