Ringar...
Jag har ett i-lands problem… Jag tycker det är så trist att inte kunna ha på vigselringarna till vardags. Under alla år som förlovad o gift har jag bara haft på ringarna under semester o lite andra drejuppehåll. Lite sorgligt tycker jag. Skulle ju iofs kunna ha dem i en kedja om halsen men jag tycker de är lite i vägen. Hur gör ni? Eller ni kanske rent av har på dem?
jag har ring på, har vant mig vid det. när man har ringar på vääääääldigt länge så går ju liksom fingret in där de ska sitta så de stör inte så mycket. en teori till det är att mitt finger var smalare -92 fast den tror jag inte riktigt på

Ja herregud, ringen ligger i en kruka på byrån i sovrummet…var annars?
i en kedja runt halsen…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ringlös med sambo…
Ringarna hamnade en gång på en hylla i verkstan. De har fått ligga kvar för jag tänkte att det är större risk att tjuvar letar i badrummet eller sovrummet än i en lerig verkstad.
Ringarna hamnade en gång på en hylla i verkstan. De har fått ligga kvar för jag tänkte att det är större risk att tjuvar letar i badrummet eller sovrummet än i en lerig verkstad.
Ringarna åker på och av. På när jag inte drejar och av när jag drejar… Vill gärna ha dem när jag inte drejar. Har blivit en vana så.
På en hylla på dagen, på handen efteråt Jag fick utslag under mina ringar när jag hade dom på och drejade, antagligen hamnade det en hel del skit under ringen som var svårt att få rent, så det blev av och påtagning. Eftersom jag drejar med chamotte i fick jag höra att det sliter på ringarna och på insidan så har min vigselring blivit ganska matt, så jag slutade ha ringar när jag tänkte på att om jag har den på i 30 år när jag drejar så kanske den blir tunnsliten till sist… Och det vill jag ju inte.

Villl vara fri från ringar, armband, klocker och naglar. Hålla reda på så`nt!

Ibland har jag semesternaglar och gå-ut-fint-ringar men de glöms snart när festen är över och jag kan känna mig friiiiii !!

Jag har klarat mig jättebra utan ring i 47 år ! (Men med samma tjej större delen av tiden, som jag även har en doter 8-årig med )
Att läsa om alla dessa besvär med ringar, ger mig ytterligare ett antal goda argument för att inte gifta eller förlova mig de närmaste 47 åren heller ! *S*
Varken jag eller min man kan ha våra ringar på oss(han är i livsmedelsbranchen , och hans ring satt så hårt över knogen att när han väl fick av den vågar han inte ta på den igen. Sitter i kedja runt halsen)
Jag får exem av mina tyvärr eftersom jag är så mycket i vatten i mitt jobb(frisör) så mina är oxå runt halsen.
Min sambo vill inte giftas, så jag fyller snart 40 som ogift… :( Jag skulle gärna vilja, så jag tycker alla ni med ringar har lyxproblem! :)

#13 Jovisst har du rätt i att det är ett lyxproblem Pyromanen. Har ju faktiskt turen att vara lyckligt gift, även om jag sällan kan ha på ringarna o visa det. Fast i gårkväll satte jag på dem för första gången på länge - nu har jag drejat klart inför julmässorna så nu dröjer det ett tag innan jag ska dreja igen.

Verkstad = av med ringar. Annars alltid på. Gillar mitt bling bling.
Vi gav oss varsin kajak när vi gifte oss och "trädde på oss".Har den aldrig på mej när jag drejar…
A.M.L
Tack för gott skratt A.M.L! Det vore annars en syn…!
Jag gör som #15. Chamotte sliter hårt på ringar… Har även upptäckt att en del glasyrer och leror gör att guldet fäller ut något (?) så man blir alldeles svart på fingrarna.
På en hylla i en ask. Smala pianofingrar när jag gifte mig -88 har idag förvandlats till grovarbetardito… Kanske man får nya ringar till 20:e bröllopsda'n nästa år? 
Förmodligen inte - men jag är lika glad för det. Lera är viktigare än juveler!!

Jag ser med största tydlighet kyrkoscenariot framför mig, "AML", där du och din blivande man med händerna fulla, och ett visst besvär, högtidligt deklamerar: "…….och till ett vårdtecken giver jag dig nu denna kajak……."
Inte ens Mel brooks, hade kunnat åstadkomma en scen i den klassen !
Du får ursäkta; det är absolut inte illa ment på något sätt, men bilden poppade bara upp i huvudet på mig när jag läste det……
Hur som helst är det onekligen ett tecken på förmågan att tänka i okonvnetionella banor - och det har man ju glädje av i många sammanhang !
#19 Jag håller med! Jag har också gott och klurat på synen…..om dom låg där på kyrkbacken för jag var inte så modig att jag tänkte dom inne i kyrkan!!!
MÅste erkänna…vi fuskade! Gifte oss borgligt på Island utan kajaker…Bilade runt på Island, flög hem och sen skaffade vi kajakerna. Fast vi sa att det fick vara våra ringar. Kan också föreställa mej en massa komiska situationer…
A.M.L
Phuuu, då kan Dolomit och jag ta det lugnt nu i våra tankar!

Jag är inte heller gift ,dock förlovad sen12 år (väntar fortfarande på ett frieri….). Jag fick en ring till när vår 2:a (en son) kom och ett halsband när 3:an (dotter) kom. Alltsåsitter ringarna oftast på halbandet. Eftersom jag råkade slita av mig mitt lillfinger på vänsterhanden och då stukade till ringfingret kan jag inte ha på mig ringarna på den handen längre. Så jag kör Norge-modellen med ringar på höger hand när vi "ska bort" eller så…Ringarna är ju lite viktiga för en…
#23 …… "råkade slita av mej lillfingret"….skrev du. Menar du bokstavligt eller? I så fall låter det jätteotäckt. Hur gick det till om man får vara nyfiken?

Låter ju ganska häftigt det där med att bila runt på Island osv.
Ska man bränna stålar (och det ska man ju ibland) är det lika bra att göra det på en uplevelse, som inte förtar sig två timmar efter att sista hundringen fladrar iväg……
Resor är ofta minnesvärda, och en kajak är väl antagligen också ganska långtidshållbar om man bara behandlar den någelunda varsamt…..?
>>>>alla som känner igen sig i "pyromanens" situation mfl. : Under 70-talet gjorde vissångaren Rune Andersson en LP tillsammans med skådespelerskan Lena Nymnan, som hette "En refrängsångares själsliv" det är en FRUKTANSVÄRT BRA vis-LP !
Flera av låtarna har visserligen enormt obehagliga texter, om sjävlmord, ensmhet, prostitution, och en förrymd fånges eeeehrm….häsoproblem, om man får uttrycka det så……(och desa låtar är OCKSÅ bra!)
Men bland låtarna på plattan märks även en finstämd ömsint kärleksballad, med titeln: "Silverringen" LYSNA PÅ DEN !!!
Till saken skall kanske läggas att Rune Andersson, och Lena Nyman förvisso torde ha varit gifta, vid en tidpunkt. Men det gör ingalunda låten sämre på något sätt - och välger man att gifta sig så är det väl inget fel i det heller iofs. Men låten handlar altså om en förälskelse, utan ring (eller för den sakens skull kajak) - hör den ! (plattan altså - inte kajaken)
#25: he he, jo min sambo har samma inställning till giftermål som dig! tyvärr. Enligt gammal dansk tradition så är det ju bara mannen som kan fria med undantag av på skottdagen den 29 februari vart 4 år. Det gjorde jag då senast det var skottår för typ 3½ år sedan, men skurken har inte ens svarat på frågan! -Bortsett från denhär detaljen så har har jag inget att klaga på och jag tänker vara ogift med honom tills vi sitter och matar varandra på nåt äldreboende :)
Tyckte kajakarna lät jättetrevliga! Köpa någt som båda gärna vill ha och som kan ge en massa gemensamma fina naturupplevelser, Kul!

Viste faktiskt inte det här med frieriet på skottdagar, fast jag tror jag har hört det nån gång. Och så glömmer jag hela tiden att du är halvdansk fast tvärtom (i förhållande till min egen "halvdanskhet" ) eller hur man nu ska säga…..
Tycker själv det skulle vara ENORMT svårt, om min tjej frågade något sådant ! Skulle ju inte vilja göra henne besviken, om hon menade något sådant. Samtidigt har jag så svårt att ta insittutionen äktenskap alvarligt. Det skulle lixom bli fel hur jag än vände mig.
Nu har jag en morsa som har varit gift fyra gånger, och en syrra som just gift sig för tredje gången. Fem av dessa bröllop har varit kyrkobröllop, och graden av religiös övertygelse har pendlat mellan de extrema yttterligheterna med en jojjos rörelseskema ungefär - detta har antagligen färgat min syn en aning - Men om min tjej sade det, skulle jag givetvis ta det betydligt alvarligare än så förståss.
Och kanske finns det grund till att ta det lite alvarligare när det är en medelålders tjej, som säger det, efter att man har varit samman i flera år, än om man just flyttat hemifrån, och varit ihop ett halvår. (Vi är 47 båda två)
Men jag tycker det skulle vara svårt att svara ändå.
Men altså just den här balladen…..vet ju inte om du har hört den….det var mer DEN det handlade om - den är fruktansvärt bra oavsett inställning, eller situation ! (Förutsatt att man tycker om visor ) Kärleksvisor finns det osceaner av - i metervara, såväl som i dussinpack ! Däremot tycker jag det är ganska tunnsått med dylika visor som framstår som ärligt menade, och med känsla, och nerv !
Men Rune Andersson kan !!! Jag vet inte varför han blev så snabbt bortglömd. Det borde han inte blivit !
Så återigen: Lysna ! Lysna!! Lysna !!!
Och JA; inläget hör kanske mest hemma på musik i fokus, och NEJ - jag är inte avlönad Av YTF, eller Rune Andersons personliga PR-byrå.
Det började bara med diskussionen om ringar, och så kom jag att tänka på en platta som jag inte har hört på lååång tid !

# 26 Stackars dej… Den traditionen har vi här i sverige också, i alla fall här i söder. Vi har ju iofs tillhört Danmark…

Ooooops !!!
Jag har altså missat den här grejen två gånger !!!
Jag viste varken att den fanns i Sverige och inte här nere i Danmark heller……..!!!
Måste fråga min omgivning, om dom är bekanta med den här traditionen…..*S*