Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 1312 ggr
ler
4

Ugn

Jag uppmanar till att alla keramiker passar på sina ugnar så gott man kan. Dammsug ugnen med jämna mellanrum och ta bort orenheter. Kosta på en cervice genomgång, kanske en gång om året. Det är ju ett viktigt verktyg vi har och utan bra ugn så är det svårt att göra bra keramik. Naturligtvis kostar det att cerva en ugn men man slipper många trista problem och så blir det nog billigare i längden.

Bo§e
6

Ja, friskvård av ugnar lönar sig utan tvekan.  Och dammsugning är nyttigt, inte minst hos  de ugnar som har sina element i spår i sidorna.  Där samlas en del "oknytt" med tiden, som i förlängningen kan förkorta elementens liv, i onödan…

----------------------------------------------------------------

En annan sorts friskvård är också att kalibrera sina bränningar så att man "prickar rätt",  med hänsyn även tagen till värmearbetet,  dvs att man  inte stirrar sig blind på de rena temperatursiffror som ofta anges i kataloger och receptsamlingar, vilket ofta(st)  leder till onödiga överbränningar.  Här sparas en hel del elementkostnader,  dessutom med "bonusen" att man får bättre kontroll över sina resultat.    Jag beskrev nyss detta i en annan tråd, och eftersom det förtjänar att nämnas här,  klistrar jag in det igen, här nedan:

>>   Oavsett  vilken ugn det handlar om,  rekommenderar jag att börja med en serie kägeltester.  Börja t.ex. med kägla 8, och sätt programmet (tillfälligt) på t.ex. 1230°C. Om käglan står "rätt" efter bränningen, vet du att du skall sätta programmet på 1230°C för att få en "kägla 8-bränning".   Om inte, får du sänka/höja, tills det stämmer, och lägga in den aktuella siffran i programmet.     För att bränna de vanliga "köpeglasyrerna" räcker det med kägla 6-7, och för att skapa ett sådant program får du göra samma test,  fast med andra käglor….osv…tills du hittat rätt programinställning.       På så sätt riskerar du inte att "överpressa" ugnen i onödan, och du får bra koll på bränningarna.    Varefter elementen så småningom slits, får du räkna med att gradvis sänka programtemperaturen efterhand, så att du inte råkar ut för onödiga överbränningar (och ännu högre elementslitage…).    

( När det gäller skröj- och lergodsprogram,  behöver man normalt inte göra den här kalibreringen, eftersom de temperaturerna ligger under ugnens "problemområde", där värmearbetets påverkan inte är lika påtaglig )    >>

----------------------------------------------------------------

Service och översyn:  En "vanlig" elektriker kan kontrollera att starkströmsinstallationen är korrekt och "ofarlig",  samt om elementen är trasiga eller hela.   Men även en professionell elektriker har svårt att bedöma elementens kondition, eftersom nödvändiga referensramar saknas….och det är ju fullt förståeligt.   Om vi t.ex. har en  s.k.  "lågenergiugn", som ju  redan från början har en mariginell effekt,  räcker det ju med ett ganska blygsamt elementslitage, innan trådarna  börjar kännas "gamla", och inte riktigt gör ett fullgott jobb.   En ugn med högre effekt relaterad till volymen, "tål" däremot ett betydligt högre elementslitage innan den börjar "bete sig"…..   Att elementen efter uppmätning visar sig vara XX % slitna, betyder m.a.o. olika saker hos olika ugnar .    Och sådant här har ju en serviceman ingen aning om (och ibland inte heller ugnens ägare…)     Men som sagt, ur ren elsäkerhetssynpunkt är ett servicebesök förstås värdefullt.   Men kommentaren att "ugnen är ok" behöver nödvändigtvis inte betyda att "allt" är ok…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Rerum
0

Jag trodde att ”ugnen” brände lägre när elementen blev slitna

Bo§e
6

Nej,  det är tvärtom.  När elementen slits sjunker ugnens effekt,  och speciellt stengodsbränningarna tar då längre tid,   och allra "segast" går det från (ungefär) 1100-1150°C och uppåt mot topptemperaturen….precis då leran sintrar och glasyren smälter.   Den förlängda tidsfaktorn gör då att gods och glasyr överbränns, trots att temperaturen inte var högre än den programmerade.   Det är det vi brukar kalla "värmearbete"….dvs resultatet av temperatur och tid.  

Ungefär som när man bakar bullar…….det är inte svårt att få  "svarta" bullar, om man bara förlänger tiden,   trots att temperaturen hela tiden är densamma…..och det här tycker ingen är konstigt, eftersom detta "vet alla"……🙂

Temperatur och tid i samarbete.   Om vi inte kan ändra på tidsfaktorn (ugnen kan inte gå fortare än "full fart"),   får vi i stället ändra programtemperaturen (sänka), tills  båda faktorerna "möts" och  samverkar så att gods och glasyr blir bränt till den nivå vi är ute efter.  

Käglor visar på ett bra sätt hur tid och temperatur samverkar.   Många skyller på "felvisning", om en kägla har smält ner litet för mycket,  eller när glasyren rinner mer än vanligt,   när det i själva verket beror på "seg bränning" den sista biten.   Automatiken har hela tiden mätt rätt temperatur….men temperaturen är som sagt bara den ena sidan av myntet…..

ler
6

Just det. Om man sammanliknar elementen med ett vattenrör så flyter vattnet lättare i ett stort rör än i ett litet rör, samma med elementen, när dom är slitna så blir dom tunnare och ger så större motstånd, det tar längre tid. Och om man tar en Segerkägla eller en annan kägla så anger man  topptemperatur under en bestämd stigning av temperaturen. Bränner man en kägla med långsam stigning så faller den vid lägre temperatur än om man bränner snabbare. Glasyren beter sig likadant så ändrar man inte temperaturen vid långsam bränning så blir den överbränd, sammanliknat med en snabbare bränning. Så det är viktigt som Bosse säger att man har styr på både tid och temperatur, har man då utvecklat eller har erfarenhet med en glasyr som bränns på en bestämd temp och tid så BLIR det annat när tiden ändras på grund av allt för slitna element, så skifta element innan dom är så dåliga. Jag besökte ett kulturhus och dom hade så gamla och dåliga ugnar att det tog över 30 timmar att nå 1250 grader och resultaten på glasyrerna var inte vad dom förväntade kan jag säga.

Ulla
4

Hej båda experterna! Ni är fantastiska på att förklara, på ett enkelt och begripligt sätt, varför saker händer. Då är det lättare att komma ihåg nästa gång man råkar ut för samma sak. 👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
6

Tack Ulla. Jag tror att både Bosse och jag tycker det är kul att kunna ge lite vidare av ett mycket långt keramikliv. Vi rider ju alla på tidigare människors små framsteg inom olika områden så det är ju viktigt att det går vidare på något sätt.

Bo§e
6

Tack Ulla….🙂……ja, jag kan bara instämma med Lers sammanfattning….

AnnaLow
1

Jag håller med Ulla! Det är ovärderligt med all kunskap och erfarenhet som finns här. Stort tack för att ni engagerar er och tar er tid att skriva och dela med er så frikostigt. Heja, heja!

[rolnor]
1

Jo, kvalitén på inläggen har ökat avsevärt senaste tiden sedan ni börjat skriva här, man lär sej nåt nytt varje dag, fantastiskt!

loislane
2

Jag håller med alla som rosar er experter. Ovärderligt för mig och andra. Så bra! Bugar och tackar. Jag har lärt och lär mig mycket här. 😃🌺

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane