Hur
Jag är inte så duktig på att dreja ännu så det blir mkt lera som hamnar i en hög som man tänker att man senare sk ta tag i. Men jag slarvar! Måste skärpa mig nu och ta vara den mesta leran. Kan man platta ut leran och låta den torka ett par dgar? Måste man knåda extra mkt då innan den ska användas?
Ja, fyllde visst inte i själva rubriken..sorry..

Ja, det går jättebra, men ett par dar är nog för mycket, om den ligger öppet vill säga. Lägg den på en gips skiva, spån funkar med, låt fukten sugas upp och känn hela tiden så att det inte blir för torrt! Sen är det bara att knåda upp den igen, viktigare med använd lera eftersom det antagligen kommit in en hel del luftbubblor.
Om jag har mycket så brukar jag göra gjutmassa av en del också.
Knåda ihop och spar i hink. Så gör jag.

Det som blir över när du beskickar till exempel som är för tort kan du också ta hand om. Låt det torka helt i en hink t ex. När allt är tort häller du på vatten som täcker och låter allt stå i några dagar. Sen häller du av överflödigt vatten. Då är allt jätte blött. Ta en stor tygbit och en balja eller liknande. Lägg i några tidningar i botten. Lägg i tyget och häll på leran och då passar du på och lägger i den blöta spilleran du har. Snurra ihop tyget så att ingen lera rinner ur. Lägg tidningar ovanpå. Sen är det lätt att bara lyfta ur leran i tyget och byta tidningar. På så sätt torkar det lagom fort. Det är bara att fortsätta att byta tidningar tills leran har fått lagom konsestens. Bra om man inte är i verkstaden varje dag och kollar. Sen skivar jag upp leran och lägger i påsar som får ligga ett tag. Sen är leran klart att börja knåda och knåda och knåda om du inte har en lerkvarn. :o)

Jag har lärt mig, i teori och praktik, att det är mycket bättre att hälla den torra leran i vatten i stället för tvärt om. Tänk att du gör pulvervaniljsås eller något, då häller du pulvret i vätskan för att minimera klumpbildning!
Tack för tipset EvaLeraMM, måste jag prova! Åh, vad bra att detta forum finns!!
jag har baljor med lock som jag skrivit vad det är för färg på leran, sen åker det ner där och jag drejar inte om med det utan tillsätter chamotte och använder det till skulpturer.
Tack för alla tips!