Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3530 ggr
abbis
0

Felsökning.....

Har problem med glasyrerna  till och från…Förmodligen handlar det om leran egentligen för samma problem uppstår med alla glasyrerna till och från..Ibland är problemet isolerat till just den 10kg klumpen lera..Men idag när jag satt och putsade med vatten och svamp slog det mig att ytan på godset inte får bli alltför tät …kan det vara så? Jag funderade då på om man t.ex glättar en yta …är den helt omöjlig att glasera sen?

Det är så att glasyren kan ramla av i stora sjok och landa på plattan inte  alltid utan då och då..ibland blir det tomma små fläckar …skitirriterande..

Har designat en Hytt stake nu till julen (vi har mycket hyttor i bergslagen) Ska annonsera med detta i slutet av månaden..Fick ut dom första ur ugnen idag fick sortera bort alla utom 2 st..hur roligt är det..

någon…..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

KeramikeniSkredsvik
0

Din teori om att leran kanske blir för tät låter rimlig. Jag drabbas inte av att glasyren trillar av, men å andra sidan så putsar jag inte heller …

[ReijmyreStengods]
0

Traditionell glasering är egentligen inte mitt område, men när du svampar och pillar alltför mycket tvättar nog du bort alla de fina lerpartiklar som glasyren ska hugga fast i. Jag glättar alla utvändiga ytor inför saltbränning, dock ej engoberat. Kan detta funka på vanlig glasyr?

LeWE
0

Har också funderat ibland om det är så bra att svampa så mycket, min lera innehåller lite schamotte och kanske man svampar fram schamotten på t ex kanter så de blir "vassa". Kanske det även påverkar glasyren? Nån gång hade jag av misstag för tjock glasyr och då ramlade glasyren av.. liksom flagade av..

Om man glättar innan skröjen kanske det är svårt att få glasyren att fästa? Ska testa det (efter jul) brukar inte glätta sånt som ska glaseras men vore kul att veta?

cupcake
0

Har fått lära mig på kursen att inte svampa för mycket.

Hubert
0

Ja, min komis fick en hel ugn med avglidna delar på sitt gods. Hon hade sina glasyrer hon haft i åratal på olika leror men det här var en ny lera aldrig använd förut av henne och det var delvis helt tomt och krypningar i resten…

L.A.E
0

Kan sitta kvar lerdamm efter skröjen.Man ser lätt om handen blir vit ,som hos oss.En lätt fuktat svamp brukar hjälpa för det mesta men inte alltid.

abbis
0

Njaaa lerdamm kan det knappast vara då jag även innan glasering svampar av allt med vatten..men teorin om att inte putsa för mycket innan skröj kan alltså stämma..får testa teorin…

Hubert
0

Ja abbi, hade du samma lera som förut? Det är ju det där om en person gjort samma sak med sina objekt, på samma ställe och har samma material i trettio år så måste ju något vara ändrat och när min kompis bytte leran till en annan så blev det bra igen. Undrar också om inte dessa lermassor som görs ibland kan ändra ingredienser under årens lopp som i sin tur förändrar förutsättningarna men det är ju en sak som är svårt att få veta….klurigt är det även om jag köper teorin men en person som du som har gjort det så länge har ju oftast fått in en teknik som inte ändras för man vet vad som fungerar. Glad

Klurigt är det och jag kommer aldrig att glömma synen av alla glasyrtomma ytor på allt i ugnen hos min kompis.

susanne.k.wall
0

Usch då Abbi, det lät inte så bra. Har du gjort allt precis som du gjort tidigare? Ibland kan det ju vara nåt man absolut inte tänkt på som man ändrat. Eller så kan leverantörerna ha ändrat sammansättningar. Det har jag varit med om. Jag har ingen erfarenhet av att glasyren ramlat av i bränningen. Tror dock på teorierna ovan om att inte svampa av så mycket.

Abbi varför svampar du innan glasyrbränningen? Det har jag däremot aldrig gjort. Är det för att det har fått stå ett tag och blivit dammigt, eller gör du det ändå?

Hoppas du får rätsida på strulet.

LarsT
0

Det finns så mycket variabler i det här men några enkla tips man kan prova följer även om du Abbi säkert gått genom dem först själv som gammal i gården. "Trillar av i sjok" låter som det är för lite lera i glasyren alt. typisk Colemanitsprättning men är det innan tempuppgång eller på topp eller …?:

Låt nydoppat bli helt torrt innan bränning

Bränn långsammare i början av bränningen

Tillsätt lite mer lera i receptet så att glasyren krymper ikapp med leran

Glätta inte godset, de här problemen tycker jag blir mindre vid chamotterad lera som är mer porös och har en ojämnare yta som binder glasyren bättre. Putsdamm är Tabu, alltid….

Prova med andra varianter av råmaterial alternativt annat ursprung av samma material, mindre mesh på kvartsen, annan ball clay, kalkspat istället för krita o.s.v.

Alla leror oberoende av tillverkare har förstås variationer, det är trots allt ett naturmaterial och från tid till annan kan det behöva justeras lite hit o dit i recepten. För det mesta märker vi kunder inte av det men alla tillverkare justerar sina massor kontinuerligt i förhållande till "var man gräver". 

Vissa glasyrer har ett förlåtande och flexibelt sätt men andra är mer petiga med att allt ska vara precis. Såna här fel kan alltså bero på precis allt, både lervariation och råmaterialvariation men det är mindre chans att ett råmaterial varierar eftersom de är mer processade. Undantag t.ex. Cornish Stone, Ulexit som nästan skiljer lite från gång till gång och också kommer mer direkt från naturen.

abbis
0

Jag har full förståelse för att det vi jobbar är naturmaterial..Jag har dock bytt lera vid 4 tillfällen under alla år och haft samma problem hela tiden..För 5 år sen till en jul så fick jag skippa tennglasyren för hälften låg på plattorna..Plattor är dessutom inte billiga..Varför jag dammtorkar allt beror nog på att jag vill vara på den säkra sidan*L*. Jag har bytt råmaterial.. jag har ändrat sammansättningar , jag har siktat och siktat, provat olika brännkurvor….Men får ändå detta problem mer eller mindre,,Men jag har aldrig tänkt på putsningen förrens nu…Ska glätta några grejer och se effekten…visar sig*L*