Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 8723 ggr
Vavrakeramik
0

Slickers - ja eller nej?

Använder du slickers när du fogar ihop? Eller  funkar det ändå. J

Jag använder ättika, och får mycker sällan något som lossnar. Lägger ett lager på båda fogytorna och pressar ihop, har t.o.m. slutat rista.

Hur gör ni?

vibeke
0

Jag använder oftast bara vatten. Ristar lite dock.

Ättika använder jag bara när jag behöver laga ngt, dvs när och om det är lönt att göra det.

Bruzapetra
0

Jag använder alltid slickers, tycker om att joxa med det:)

veka
0

Jag vet inte hur många 1000 muggar etc jag har hänklat och keramikhus som jag har satt ihop. Men jag har aldrig använt slickers. Jag har använt vatten och ett ristverktyg och då får man ju faktiskt automatiskt slickers. Men det är ju som man lär sig från början.

ijonsson
0

Ruggar med en gammal tandborste - då blir det lite slicker automatiskt - det brukar räcka på mina grejer.

Bruzapetra
0

Så ni menar att jag sparat på mitt mysiga gosiga slicker i alla år helt i onödan;D

poja
0

Jag använder också slickers. Tycker att när det blivit läderhårt har en lite en fyllande funktion, det liksom hjälper till att få en mjuk övergång. Lite svårt att förklara men…Men här ser man, kanske gör man ett helt onödigt moment. Ytterligare en myt eller….

LeWE
0

Ättika?! Har hört att man kan laga med det men.. det måste jag prova, jag använder vatten o lite slicker annars.

Ulla
0

Jag använder slickers och ruggar upp ytorna när jag gör saker som ska rakubrännas. Har för mig att det behöver vara extra ordentligt gjort då för att inte spricka i fogarna. Annars brukar jag också rugga upp med vatten och en gammal tandborste.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

ruggar aldrig ytor..använder inte slicker då jag har nydragna hänklar mot läderhårt gods..när jag fogar läderhårt mot läderhårt då använder jag slicker men ingen ruggning..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

ättikan löser upp lera och man slipper det där överskottet vid sidan av skarven som gärna blir med slickers. Tror ättika är effektivare än vatten, fick tipset för några år sedan o det e superbra.

Ulla
0

Det måste jag testa. Låter ju superbra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

Jag använder också ättika, men blandar det med torkat lerpulver för att laga saker.

Ulle
0

Slickers.

Ättika använder jag bara på torr lera som har spruckit och till torrt lerpulver för att laga sprickan. Tycker det stinker så eländigt i verkstan av ättikan.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

susanne.k.wall
0

Funkar det alltså att laga med ättika?

mangobango
0

Har slutat med slickers på det mesta. Ristar i leran, smetar ut det med vatten och trycker på hänkeln. Men ättika verkar spännande, ska prova det.

Ättika använder jag ibland till att fixa torksprickor. Men för det mesta tar jag ett träverktyg och trycker ner i sprickan och längs med för att stoppa förloppet. Skrapar/jämnar ut sprickan. Och det är bara små sprickor jag gör så med. Stora sprickor låter jag gå i blöt igen. Och så har jag jobbat in metoder för foga och torka så att jag sällan får sprickor. Dvs när foga, hur torrt, och hur länge med plast/torkskåp och även vilka lersorter.

Hubert
0

Använder slicker på lite med en kniv hackad yta. Gör snyggt med en mjuk pinne för att få "rätt" stuk. Finar till det med ättika eller vinäger när det torkat./Louise

LindaLunda
0

Hej!

Vilket underbart forum jag hittade här! Trodde inte att det fanns…. något forum om keramik!!! Jag är just nu jätteglad!!! Underbart att ha hittat detta!!

Själv är jag nog lite av en amatör vad gäller lera. Håller mest på med stengods. Har en egen ugn och även en drjeskiva som jag aldrig använder eftersom jag mest gillar att göra 'flerformade' saker.

Har just läst om ättika.. att man kunde använda detta för att laga saker och som slickers!! Detta hade jag ingen aning om!!!!

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig och lära mig lite om oxider.

Jag kan om järn och krom (och att blanda dessa två)…. och kobolt… och lite om kopparoxid. Men vad för något kan man göra mer med dessa? Vilka blandningar kan man göra och vad blir det för resultat? Då menar jag med stengodslera.
Finns det fler som är roliga att arbeta med?

Linda

LindaLunda

martensson
1

När jag jobbar med stengods ristar sedan vattnar och pressar ihop. När jag arbetar med porslin så använder jag en mix av slip och pappfiber. Inget ristande utan monterar bara ihop det som det är..Funkar superbra!

När jag behöver reparera så gör jag som Vanja, blandar ättika med lerpulver till en massa och fyller sprickor med. Funkar så mycket bättre än att bara jämna ut sprickan.

troll
2

Tack - visste inte att ättika var namnet på min nya vän. Jag använder slicker, och tycker att det kletar överallt. Jag kanske är exta kletig av mig, men nu ska jag prova med ättika - det ska bli kuuul. Jag har problem med att mina muggar iblad torkar för mycket innan jag hinner sätta på hänkeln. Nu försöker jag "ånga" upp dem genom att linda in dem i plast och ha en blöt trasa med. Det funkar men är det någon som har andra/bättre förslag?

/Marie

LarsT
0

De flesta leror som har lite struktur kan man helt enkelt dopppa ner i en spann vatten och låta vattnet sjunka in. Testa med en oviktig provgrej en gång… Grejen är att man måste lära sig den egna lerans kapacitet att absorbera och fördela vattnet. Man får inte doppa för ofta utan vänta "lagom" länge mellan varje dopp. På det viset kan man med lite tålamod förvandla en snustorr mugg till nydrejad baklänges.

Precis samma sak händer när man har ett torrt, eller lite för hårt, paket lera som man sänker ner i vatten utan att öppna påsen. Det lilla vattnet som kommer genom räcker för att göra paketet som nytt, utan krossning, knådning o.s.v..

Rozzy
0

Ättika är toppen har använt det i många år.