Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2092 ggr
Danielsdotter
0

Dekaler - temperatur

Hej! När jag bränner fast dekaler, bränner jag upp till 800 grader. Är det någon som vet om dekalerna klarar högre temperaturer. Jag har bara ett par grejor med dekaler som aldrig blir brända eftersom det känns onödigt att inte fylla en hel ugn. Går det att bränna dekalerna upp till skröjtemperatur, eller brinner de kanske upp då…?

bosse-cebex-gbg
0

Omöjligt att ge ett säkert svar på, om man inte vet exakt vilken typ av färg som använts, och vad den har för egenskaper.

Litet generellt, kan man säga att blåa färger brukar tåla litet mer än de andra.   Andra färger kan förändras, eller försvinna helt, om man nu bränner till skröjtemperatur, t.ex. 

Du bör nog bränna dem i normalt temperaturområde. Allt annat är en vild chansning…

Glad     Bosse

Danielsdotter
0

Tack för hjälpen. Jag vågar nog inte chansa på att det fungerar, så det blir nog till att vänta längre tills jag har en full ugn.

lotta2
0

Om man råkar bränna dekaler för högt så kan dom börja glida  ner en bit, ex på en hög vas så det ser ut som om dekalen är på väg att glida ner längs med vasen, om du förstår hur jag menar…Kan ju vara intressant men ofta inte det man tänkt sej direkt…