Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2415 ggr
Bruzapetra
0

Ugnsvolym...

Ugnen jag skaffat behöver mer "kräm" än vad mina säkringar pallar med. Nu måste jag byta ut hela säkringsskåpet och dra nya kablar ut i ugnsrummet för att kunna använda den buhuhu…Gråter Nästa steg jag måste gå till är 35A, blir nog en billig historia…

Ni andra med stora ugnar, vad går de på egentligen? Ni måste ju vara några som inte klarar er med 25A….? Eller hur står det till i ugnsrummen där ute?

[ReijmyreStengods]
0

Kör min enkubikare på gasol…billigare när man behöver riktigt stora ugnar!

lotta2
0

Det är skitsvårt med ugnar och säkringar. Jag själv har ju tre små ugnar  en 150 l en 220 l och en testugn på 45 l. Jag hade ju jättegärna haft en ugn på minst 400- 500l eller ännu större, men det funkar inte med elen här. Jag hade också behövt dra ny kabel ända från säkringsskåpet  långt ute på åkern här, och  ha ett nytt skåp m säkringar mm.  Skulle inte sluta på mindre än 10-15 tusen så elektriker. Dessutom var avgiften för minst 35 A stor skilnad mot 25 A per år. Så jag la ner det och har 2 mindre ugnar i stället och och letar nu en begagnad gasolugn !  (Så om någon har en som står  och samlar damm hemma så hör av er till mej…;D )

Men det är ju ytterligare en anledning att slå till Petra och bygga en vedugn…;D Iaf är det en bidragande orsak att jag vill ha en vedugn så man slipper allt eltjafs….:D

martensson
0

Jag skulle nog köra en maxvolym på ca:200 om jag skulle köra el,,då räcker det med 25A.. Hur stor är ugnen????

sagabus
0

att ha 2 stycken ugnar verkar ju kunna fungera. elbolaget tar ju en del i avgift varje år /uppsäkring så med 2 st på samma ampere borde ju bli billigare, bara elen att betala.

Bruzapetra
0

Den är på 200 liter! Det är bara att den är tänkt att kunna bygga på till 300, vilket jag inte tänkt, och går på 26A. Jag mitt nöt kollade inte extra på detta utan tog förgivet att den räckte på mina 25 A som jag har nu, för en lika stor med andra mått gick på 16*3AGråter Jag har alltså gjort ett ganska dyrt misstag:( Jag skäms lite faktiskt. Elektrikern var här nu också och det verkar som om det måste dras ny ström till huset också som är byggt för max 25Generad Det kommer då att bli en härligt dyr historia…. Det känns som om att jag har fått mitt redan, jag orkar inte böka mer, buhuhu…

lotta2
0

Stackars dej Petra. Inte kul att upptäcka hur dyrt det blir totalt när du nu kostat på dej en ny och fin ugn.  Jag har samma problem med huvuidkabeln som går in som är max 25 A, helt värdelöst. Så det gäller att tajma de sista 200 graderna när ingen ska använda vattenkokaren och elgolvet i badrummet..

Det finns ju ett enkelt sätt att bli av med problemet: Sälj ugnen på Blocket till ett lägre pris.  Chansa och dra av 5.000 spänn från orginalpriset, det har jag sett folk som lyckats med, dessutom har du ju en populär storlek så det borde ju inte bli alltför svårt. Bättre än att dra en elkabel som du inte egentligen i nuläget behöver och som kostar fläsk.  Köp 2 något mindre ugnar  (begagnat ? ) och bränn i omgångar i stället.  Skämmas behöver du inte göra, jag har hört värre grejer, och inte tala om vilka dyra misstag jag har lyckats ställa till med…Men jag brukar förtränga dom efter ett tag…

Bruzapetra
0

Tack Lotta, du är väl en ängel! Nu känns det lite bättre:) Ja, detta går ju ordna på nåt vis, för den där kabeln är jag inte sugen på!! Kunde ju nästan som sagt var byggt en salt ugn för alla pengarna då! Sen blir det ju ganska mycket mer varje år för 35 istället för 25A. Jag har ju som tur är min 180 liters så länge, till det ordnat sig. Tanken var att jag skulle ha två mindre att alternera mellan…

Tack för era tips alla!

EvaLeraMM
0

Petra jag lider med dig. Men nu har alla andra som går och funderar på att köpa ny ugn lärt sig ännu en sak genom att läsa om ditt bekymmer och det tror jag många tackar dig för. Jag har själv lärt mig jätte mycket av att läsa om andras sorger här så när jag nu letar lokal är jag noga med att kolla upp det här med elen. Hade nog inte tänkt lika mycket på det om jag inte haft dig och alla andra här. Kollade på en lokal hos Stockholmshem. Kanon bra lokal med bra hyra men lite att fixa bl a elen. Stockholmshem hade ett avtal med en elektriker som kom och tittade på elen. Skulle inte var några problem att dra in. Men jag tjatade på honom att jag måste ha ett pris först. Efter en månad kom han tillbaka och då ville han ha 40 härliga tusenlappar för att fixa jobbet. Gulp sa jag och tackade nej.

pluppan
0

#8 shit 40 tusen! Förvånad

tur att gubben är elektriker med egen elfirma. både material och arbetskostnad brukar då gå att lösa med en puss eller så…..tips till er som fortfarande är singlar kanske ……haha

pyromanen
0

#9, så har jag det mä.. funderar på hur många pussar det går på en ny vrkstad med gjutet golv och avlopp…..

pluppan
0

#10 *lol*

jag har hårda förhandlingar här hemma, vi ska bygga till våren…Cool

pyromanen
0

#11, lyckos du!  Vi var väldigt nästan på g med bygge i våras… men det blev annat på programmet… ibland går inte saker så fort som man kunde drömma om… meen, någongång blir det!  och då kommer jag säkert att uppskatta det väldigt när jag levt ett tag med mitt hinksystem, plastmatta och innerväggar av presenning från biltema…

Hubert
0

Ja va tokigt det kan bli. Själv var jag inte helt stabil när jag beställde min ugn så jag frågade elektrikern om vad jag kunde ha ringde och beställde och när den kom hade jag beställt den med 20 amp istället för 16…..helt enkelt hade jag inte hjärnan med mig men jag kunde lösa det med att byta alla element som klarade av 16 för elen var ju dragen och klarGenerad och där stod jag med en kontakt som inte gick i! Men Bosse på Edab var en sån klippa och hjälpte mig genom det.

Bruzapetra
0

Ja, det är tur att det finns så tålmodiga återförsäljare!!! Min är beställd av Tärn och han har till o med ringt upp mej flera gånger med olika lösningar han suttit o klurat på. man kunde ju lika gärna bli mött av en stor suck! Så dagens ros till Lars med tålamod som få…

troll
0

Jag lider med dig Petra. Att få hem den nya fina ugnen som man, efter att ha vridit och vänt på slantarna, ansett sig kunna satsa på, och så inse att man måste punga ut med mer - mycket mer av dom där som inte växer på träd. MEN - tack för att du delar med dig av erfarenheterna. Jag är också på jakt efter en större ugn. Det är framför allt diametern som sätter stopp. Att det ska behöva vara så knepigt med tekniken…

Bregotta
0

Stackars, stackar dig! Fy vad trist nu när allt efter stor möda såg ut att ordna sig! Kanske skulle man fundera lite på att bygga sig ett eget litet kraftverk…  Flört    Bodde du inte nära någon fors, eller kommer jag ihåg fel??? Känner för och med dig! Hoppas du kommer på någon lösning snart - det är ju lite svårt att producera om inte hela kedjan är löst, tycker i alla fall jag som har lite problem med min ugn (inget jätteallvarligt som inte går att lösa men i alla fall…) Kan man förhandla med elbolaget? Elektriken?

Bruzapetra
0

Nåja, en liten bäck går genom vår trädgård.. men nog var det en fors när översvämningen kom;D Då skulle man utnyttjat krafterna så kunde vilken ugn som helst gått igång, fast då skulle jag få bada i verkstan igen!

Nu har jag fått veta av Lars att om jag haft 25A i verkstan så funkar ugnen för Kittec har visst gjort lite justeringar på ugnen. Men då är det att dra ut 25 dit. Kanske ändå skulle satsa på det, hmmmm.

Jag har nu tre val;

1. Blocket

2. Byta element och överskrida de 16A jag har litegranna och hoppas att det håller, eller

3. dra ut 25 A i verkstan….

Hoppas att ni inte tycker jag är tjatig, men eftersom ni verkar uppskatta min brister liteKyss och förhoppningsvis drar lärdom av dem så fortsätter jag spåna här….

Mvh Petra

Bregotta
0

Petra - vad kostar alternativ 3?

susanne.k.wall
0

Tänk om det kunde räcka med några pussar för att få en ny verkstad byggd…

Jag är inte hemma på el, men jag gjorde om allt och säkrade upp min verkstad när jag flyttade hit för 15 år sen. Innan det blev gjort fick vi släcka ner så gott som hela huset när ugnen gick. Men nu är hela verkstan på egen mätare.

Hoppas verkligen det löser sig för dig. Tycker inte alls du ska skämmas, man kan inte ha koll på allt. Men jag hoppas det fixar sig snabbt så du får komma igång. Förstår om du blir frustrerad.

lotta2
0

Bra mycket bättre rent ekonomiskt med 25A än med 35A iaf per år.  Jag hade nog satsat på 25 A.  JAg har för mej att det är en dyrare kabel dessutom på 35A och den är mkt dyrare än 25:an.  Eller blandar jag ihop alla kablar nu…??
Har du fått några priser att fundera över från elkillen?

Dolomit60
0

Min polare, som är elektriker fifflade med säkringarna, och satte dem ur spel, med hjälp av staniol……

Det är väl kanske inte en metod att rekomendera förståss; Är olyckan framme tvingas man kanske inse att man har betalat sina försäkringar helt i onödan. Fullkomligt lagligt är det väl inte heller riktigt……

Precis hur han gjorde det vet jag inte - jag vet bara att vi fick el.

Men möjligt är det. Den etiska bedömningen överlåter jag till den enskiljde ! Oskyldig

bosse-cebex-gbg
0

Det var ett "hett" tips, dolomit…..Glad

Bregotta
0

Med tanke på att det är skönt att man har försäkring som gäller när det hände som det gjorde tidigare, (översvämningen alltså) kanske man inte skall utmana ödet och mixtra själv med elen. Det kan bli både farligt och ruskigt dyrt… ¨Jag skulle nog försökt fixa det enl alternativ 3 även om det kostar, så att man vet att det är OK, ur alla aspekter. (Herregud - hur präktigt lät inte det??! Flört)

pyromanen
0

jo… känner också  till bönder som byter bottenplattor i skåpet över "spannmålstorkningssäsngen" för sedan att byta tillbaka.  Eller kör med spik istället för säkring.  Detta är ingen uppmaning!  Tycker det verkar helt vansinningt!

Bruzapetra
0

Jag ska be om kostnads kalkyl för 25A. Ååh vad trevligt det hade varit om han sade en puss;D Jag förklarade för min man att om han vill behålla sin tjocka plånbok så är det bigami som gäller nu…:)

Ja, jag betalar ju för 25 redan, det är bara att det inte finns utdraget i verkstan än så det kanske inte känns så himla farligt i plånkan ändå. Det är ju bara kabeln dit ut som ska installeras, och förmodligen nytt proppskåp, man kan ju faktiskt gräva ner kabeln själv… Armmusklerna är ju på topp när man har småknoddar och kånkar dagarna i ända! Det vore ju härligt att få ha en ugn med 69cm. Vilka fat jag skulle kunna dreja…

Tack för all respons, ni är för gullliga!!!

Faktiskt lär man sig fantastiskt mycket på alla misstag man begår hela tiden.

Hubert
0

Jag skulle gräva och ta ut 25 och du får säkert veta av elektrikern vad du kan göra själv för att få ner priset. Har du en plats kvar i ditt nuvarande proppskåp så kan du använda det och dra ledningen därifrån. Om inte så kan du ju be elektrikern om ett begagnat alternativ….En djup suck, nytt syre och så ett steg till så löser du det här också!