Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1779 ggr
martensson
0

Raku nu!?

Jag måste rakubränna lite i helgen men till saken hör att jag faktiskt aldrig har raukat i dessa fruktansvärda minusgrader vi har här i mellansverige :) Hööva!! Vissa saker kan man ju räkna ut själv men dela gärna med er av erfarenheter och lösningar av Raku i vinter tid!!!

pluppan
0

tja om det snöar/regnar så lär du ju såklart skydda de glaserade sakerna innan de far in i ugnen.

om du eldar med gasol kan flaskan bli alldeles för "frostig" då kan du antingen parallellkoppla med en till flaska (tips jag fått från lars t men inte prövat ännu) man kan även hälla på varmt vatten på flaskan och/eller ha en värmefläkt som värmer den (flytta runt fläkten då och då)

någon annan slags belysning eftersom det fort blir becksvart ute.

någonstans nära ugnen som man kan gå in och värma dig och ändå se ugnen ifrån så man inte måste stå ute och glo hela tiden 

tokvarma skor

det var allt jag kan komma ihåg från novemberbränning förra året. ha det så skönt! hehe

pyromanen
0

Jag ska bränna till helgen, återkommer :)

pluppan
0

glömde att skriva om gasolflaskan blir för frostig så sprutar den inte ut tillräckligt med gas och då kommer du inte upp i temp. du märker om den fis-kör om du skakar flaskan och den då eldar på mera

bosse-cebex-gbg
0

Glad

Minns min vedbrännartid….ibland tände jag en brasa några meter från ugnen, och kunde värma mig mellan brasa & ugn. Gav ju litet ljus också, och möjlighet till korvgrillning…

Bränningen påverkas inte av själva utetemperaturen (däremot märkte jag att kyliga kvällar med fuktrå luft / duggregn,  kunde ge bättre förbränning, än när luften var hög och torr)

Bosse

avalon
0

Kom precis in efter en rakubränning i minusgrader och ett lätt snöfall ! Går hur bra som helst och dét blir ju varmt ändå vid ugnen. Jag kan tänka mig att om det snöar eller regnar jättemycket så rinner glasyren av, men den lilla snön som kom nu frästa bara till och försvann. Man får ju tänka på att inte ställa grejerna direkt i snön sen heller, när dom är heta, men det fattar du ju Flört

koko
0

Brände idag, kyligt, ja visst, men man bor ju i de sydliga breddgraderna… Bra skor. Ullsula. Entusiasm.Glad

pyromanen
0

hmm. nu på förmiddagen hade jag tänkt det skulle vara, nästan enda möjliga tillfället i ett fullspäckat rogram.  Men det spöregnar och vinden vinar….  min vedeldade leca-rakuugn är inte under tak bara inpackat i en presenning….  det lockar inte kan jag säga… får se efter frukost….

pyromanen
0

Så! nu ligger sakerna snällt i sågspån i pedalhinken.  halv fyra då jag hämtade äldsta dottern på dans gick det att ha vindrutetorkarna på intervalltork, så då bestämde jagmig för att köra.  Det är trevligt att det tar bara två timmar från det jag bestämmer mig tills allt ligger i tunnan… det var ju inte läge att sitta kvar i onödan med ett glass rött enligt Pluppan-modell (skulle ha blivit så utspätt), men elda är alltid trevligt, även när det regnar :)

Ulla
0

Jag har lagt in några bilder i mitt fotoalbum från när jag svartbrände senast. De visar att det inte bara är jag (och du) som gillar att elda Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Vad trevligt det ser ut!

Ulla
0

Det var jättetrevligt. Grannarna brukar komma springande när de ser röken, och inte för att klaga utan för att hjälpa till :)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Dolomit60
0

Hö, hö; ska vi byta grannar ???

I somras fick jag en lång utskällning, för att vi grillat kött till midag i kolonistugan ! (Plus en lång utskälning för något som jag gjort, som hon inte ville precisera - jag är fortfarande inte klar över vad det var hon skällde ut mig för !)

Vanja-K
0

#12 ha1 HA! Vi har också fått gnäll när vi grillat. Det rycker ju alltid lite från en grill. Men det finns överallt folk som gnäller för att gnälla.Hos oss gnällde folk från bostads området  en bit ifrån när vi eldade upp skräp. Så för att blidka kom. eftersom de hyr ut marken till kolloföreningan, vi vår och hösteldar. Men de som gnällde har nog inte tänkt på att det stora gamla villaområdet runt omkring. Där eldas det i öppna spisa m.m. Det luktar och ryker ju också. ja, ja.