RE:FORM
I samband med vandringsutställningen 100 tankar om konsthantverk kom RE:FORM ut, en bok om "det svenska konsthantverket i det tjugoförsta århundradet" som det står på omslaget.
Seklet har ju inte kommit så långt än, men jag tycker boken är läsvärd bara för Andreas Nobels kapitel "Fantasilös kreativitet - om hantverkets natur" där han bl.a jämför människa och maskin, talar om hantverkaren som en förlängning av sitt material (istället för att som vanligt tala om materialet som en förlängning av människan), samt liknar konsthantverkaren vid en reaktionär åldring i konstvärlden.
Ytterligare 8 skribenter kommer till tals, förutom redaktörerna Hanna Ljungström och Ulf Beckman. Boken är fullspäckad med foton som känns igen från designårets Liljevalchsutställning och utställningen "100 tankar".
Läs!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Helt klart en bok jag gärna skulle vilja läsa. Undras om biblan har den…
Ja jag hittade den i Solna bibliotek, men det hjälper väl inte dig tyvärr! Hoppas du hittar den, det är en rolig bok.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ok, men då fins den ju på ett bibliotek. Det går säkert att beställa den:D
Just nu visas den vandringsutsällningen i Konstens Hus i Luleå. En vecka till (tom 4 juni) kan man se den där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Eftersom jag själv kommer från Norrbotten så efterlyste jag förut tips på aktiviteter i norra Sverige. Det verkar inte vara så många som hittat hit till Keramik iFokus från den delen av landet.
AnnaSofia Mååg, en av deltagarna i utställningen, bor och verkar i Malmberget, Lappland. Och hon är säkert inte den enda som håller på med keramik där, eller…?
_
_
Kolla tiden på min förra kommentar! Skickligt, eller hur? 
_
_