Elementfråga
Undrar om man kan laga ett element som har gått av?

På Nittsjö svetsar de ihop dem, i alla fall i sommardrejarnas lilla ugn. Men det är lergods.
Oj, vad snabbt svar det kom. Ja det är bara i min lilla skröjugn som går till 950. Tur att jag också har en händig gubbe undrar hur många pussar det kostar:))
Man kan fusklaga ett element också genom att ta en bit av en gammal slinga och knö in den så den ligger en bit över båda delarna så det blir kontakt. Har gjort det ngn gång vid akut elementbrott. Men inget att rekommendera för längre bruk tror jag.

Min man svetsar ihop det för en puss. Har även gjort som Lotta2, vet inte hur många bränningar det hölls, men förvånasnsvärt många.

Det var värst vad alla betalar med pussar, jag måste ha missat nåt under min utbildning…
Ett ämne borde vara "välj rätt make" hehehe
Usch vilken hemsk kommentar ur jämställdhetssynpunkt. Man kan ju lära sig själv!! Men det vore väl skoj med det som tillval..:)

en puss… är det inklusive eller exklusive moms 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Om han lärde mig svetsa skulle han få hundra pussar. Det skulle vara kul att kunna. Tänk vad mkt kul man kunde göra med metall ihop med keramik.
Nu finns det ju många olika sätt att svetsa ? undrar vilken som är bra till de tunna eller tjockare elementen?

Tig
Håller med dig poja, det är roligre det man kan själv! När jag byggde saltugnen fick jag sätta upp en skylt vid bygget där det stod "Förbjudet område för Göran" (jag gjorde det på riktigt altså) annars hade han hjälpt mig… för att han är ju så snäll och så hjälpsam och så händig… men det var ju JAG som ville bygge min egen ugn. Och som tur är blir det färre och färre områden där jag måste be om hjälp. Svetsning och elsaker är några av dom, men vill lära mig svetsa!
Vi (hmm) lagade element tidigt i våras genom att bara tvinna ihop ändarna. Det håller jättebra ännu men behöver väl bytas framöver. Tänkte faktiskt göra det själv men när jag kom hem efter handling var det klart. Han värmde på slingorna med en liten gasolvärmare och "bara" virade ihop dom när de blev varma.
Tänker som du pyromanen att när det förhoppningsvis framöver kommer till ugnsbygge får han INTE bygga (förutom huset ovanför)
Har oxå virat ihop ett lement genom att värma på med gasolen..det håller ännu efter 1 år..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
svetsa är inte svårt! kan man greja i lera kan man svetsa, bara rätt grejor finns till hands!

Förstår inte riktigt hur man virar… Räcker det att bränna på med nån handgasolflaska eller nåt? Hur virar man sen när det är så varmt? Ska tråden glöda? Behöver man verkstyg då eller funkar det med hand o handske? Kanske kan man göra ett litet U på varje tråd och koppla ihop trådarna…

#14 Jag lägger dem bara omlott, trär dem i varann utan värme. Funkar.
Japp funkade hur bra som helst att vira ändarna lite! Nu är skröjen klar. TACK för svaren jag visste inte att man kunde göra så och jag såg hur pengarna flaxade sin väg