Våg
Tänkte göra debut som glasyrmakare och måste bara fråga alla er som håller på med glasyrer. Var får man tag på en våg som väger 0,1 g utan att bli ruinerad, eller hur gör ni?

Köpte min våg på ClaesOlsson. Hyfsat bra pris. Kolla annars på begagnatmarknaden. Finns en del på blocket.
Jag har en s.k. triplebeamvåg, den väger upp till ett par kilo med 0.1g upplösning, den kostar en del men är ändå billigare än en riktig laboratorievåg med samma upplösning. En (stor) fördel med labvågar är att det är så enelt att ¨ta bort taran, s.k snabbvågar.

Köpte min på tradera för ca 700 kr, av ett företag som säljer sådana. Den väger små mängder men ej stora mängder så det behövs två vågar.
Ja vill man ha kapacitet och noggranhet, då blir det dyrt, tyvärr.

Har också en trippel beam våg och den var dyr när jag köpte den på 80-talet, men jag använder den alltid när jag blandar glasyrer. Det är väl värt att köpa en våg som väger så exakt som möjligt. När det gäller fältspat m m är det kanske inte så viktigt att det väger exakt på grammet, men när det gäller oxider är det verkligen det. Tänk att du gör en jättefin glasyr som du använder exv kobolt i, och så vill du göra om den och så väger inte vågen likadant som förra gången….
Hittade denna firma, beställde en våg 3kg/0.1g tycker det var rimliga priser;
Åker ni utomlands och har tid att göra en avstickare från normala turiststråken så kan ni kanske göra fynd som jag?
450:- för en 5kg/0,1 grams våg.
Fast då tillkom resan till Kina förstås…
Men, är man ändå där så finns det stora pengar att tjäna. Jag har haft min våg i några år nu och den funkar perfekt. Digital rackare och de skickade med engelsk beskrivning, även om den inte behövts än.
hej jag hittade en digitalvåg som väger enheter ner till 0.1 gram, på Tradera-auktion för en hundralapp, ett fynd! den kom efter ett par veckor från Kina :)
Se på pocket scales på nätet kommer många fram till låga priser.
Själv har jag en våg som kan ta 0,001 gram men den är DYR.