Hur torrt?
Har lite drakar i ugnen…. de är oxidbehandlade och fortfarande fuktiga efter 'badet'. Likaså har jag puttat in lite glaserat småjox i mellan där det fick plats. Men nu till min fråga. Hur torrt måste godset vara innan man bränner igen? Måste det vara knösetorrt?
Tacksam för svar…. LindaLunda
LindaLunda

Jag tycker nog det. Kanske att det hinner torka ytterligare i den första bränningsfasen, men jag vågar inte längre chansa efter många missöden.
Ok tack för ditt svar!
Linda
LindaLunda

Bor man inte nära sin verkstad och vill, eller måste, bränna kan man beroende på automatik programmera in bränningen så att den går extra långsamt i början så kan godset torka i ugnen. Men då bör du inte täppa till alla hål helt och hållet…

#3 Var alltid i närheten när du bränner! Eller vänta och bränn tills du har möjlighet att vara där. Att förlita sej på automatiken kan vara förrädiskt…Fråga de som fått sin verkstad nerbränd!!

Usch!! Jag är aldrig i verkstan när jag bränner.. sätter på ugnen när jag går hem men är noga med att komma dan efter och se till att allt fungerar, nån gång när ett element gått står ugnen och stampar för att den inte kommit upp till de grader jag ställt in, det har hänt kanske två ggr på 20 år! Det händer ju inte så mycket mer men det är bra att komma dit dan efter och kolla.
Jag jobbade som cirkelledare för flera år sen och då "skenade" ugnen en gång. Jag åkte inte till kurslokalen dan efter bränning för att kolla, som jag alltid annars brukade. Efter tre dar kom jag dit, det var inte roligt…ugnen var programmerad till ca 900 gr men den var nog uppe i 1300 ung.. fick åka dit efter ytterligare några dagar, allt var hopsmält och det gick inte att öppna dörren. hmm.. vilken mardröm.. inte kul!!!
Jag bränner endast på natten, så jag är inte på plats under bränningen. Där jag hyr lokal så vill dom inte säkra upp huset, så jag får snällt bränna när ingen vattenkokare, matugn, mikrovågsugn eller bastu kan vara igång.