Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 1553 ggr
JuliaBack
3/25/20, 10:35 AM

Utbildning! Hjälp!

Hej keramiker! 
Efter några års funderande och velande har jag kommit fram till att söka en utbildning i keramik till hösten.  Siktet är inställt på en folkhögskoleutbildning, men jag har svårt att välja för det finns så många. 
Hittills har jag kommit fram till att jag nog vill gå på en av dessa skolor: Helliden, Capellagården, Leksand eller Löftadalen. Har någon erfarenhet av deras utbildningar, eller andra tips och råd om hur en ska kunna välja "rätt" utbildning?

Annons:
botwid
3/26/20, 8:36 AM
#1

Hej! Jag tänker att du så fort det går åka till eller ringa till de folkhögskolor du nämner, alla är bra skolor men utbildningen är lite olika upplagd. Du kan då också märka hur du känner i samtalet. Be att få prata med keramikläraren. Det tipset vet jag har fungerat för många. Lite olika inriktning och geografiskt läge också. Luca till! Kul att du vill plugga keramik!

JuliaBack
3/26/20, 11:05 AM
#2

Väldigt bra tips. Jag får ta en tripp och hälsa på de skolor jag kan, och ringa resterande. Tack så mycket för svar!

Skabbekatten
3/27/20, 7:20 PM
#3

Hej Julia!

Jag har gått två år på Capellagården, och dess förinnan på två sommarkurser. 

Jag är nöjd med min utbildning. Utan att ha särskilt mycket att jämföra med skulle jag säga att skolan är väldigt välutrustad. Du får en egen stor arbetsplats med bord, hyllor och drejskiva, och i verkstäderna finns dessutom stora arbetsbord i mitten av rummen.. Du har utöver elbränning även möjlighet att gasbränna, vedbränna och rakubränna mm. Kunskapen hos lärarna är hög - både rent praktiskt/tekniskt och konstnärligt. Miljön är vacker som få och stämningen är vanligtvis väldigt öppen och trevlig. Regelbundet dyker det upp gästlärare inom olika ämnen och däremellan arbetar man med egna projekt; vilket förstås kräver självständighet och att man kan ta tillvara på sin tid. 

 Vid något, eller kanske vid ett par tillfällen om året, har skolan öppet hus då man får gå in i ateljéerna, träffa lärare och elever.

Hoppas du vill komma till Öland. Själv blev jag kvar efter studierna och har nu verkstad och butik på norra delen. :)

Skabbekatten
3/27/20, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#4

Laddar upp några bilder här från min tid på Capella.

JuliaBack
4/6/20, 5:52 AM
#5

Tack för att du delar din erfarenhet av Capellagården, Skabbekatten! Det verkar helt fantastiskt och jag blev väldigt inspirerad. Nu har jag sökt till Capella och håller tummarna för att jag kommer in :)

Ulla
4/6/20, 8:02 PM
#6

Lycka till!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
botwid
4/9/20, 12:31 AM
#7

Lycka till!

osv
4/14/20, 11:34 PM
#8

Som övriga har sagt så är studiebesök det bästa.

Själv gick jag två år på Grebbestads folkhögskolas keramiklinje och kan varmt rekommendera den. Fick med mig en mycket bra grund därifrån.

Upp till toppen
Annons: