Ringla!
Jag tycker att det är både roligt och vackert att ringla, men jag har lite problem att få mina "ringlor" riktigt bra. Antingen blir dom platta eller ihåliga. Jag skulle oxå gärna vilja göra en stor urna/kruka med stora ringlor, men eftersom ja alltid måste rulla mina så länge för att få dom jämna och bra, så har det ännu inte lyckats. Tips!?
Börja med att klämma ut leran till en avlång jämn korv. När du sedan ringlar ska du vara lätt på handen. Jag brukar spreta med fingrarna och bara använda den ytterst delen av dem, det fungerar bäst för mig. Och övning ger färdighet.
Om du ändå inte lyckas kan du "fuska" och använda en hänkelpress. Det fungerar alldeles utmärkt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Nu har jag kommit på ett jättebra sätt att få fina ringlor. 
Man tar en bit lera och kastar den i bordet några gånger tills den börjar bli avlång och smalare i ändarna, sen rullar man den till den tjocklek man vill ha. Den blir inte ihålig, platt och ojämn, bara rund, fin och jämn.
Jättebra! 

När jag ska göra stora ringlor gör jag som ulla spretar med fingrarna och sedan går jag från sida till sida alltså ena ringelsidan är hela tiden fri, så tycker jag att det blir bäst.

Ett annat sätt kan vara att skruva korven runt sin egen axel lite gran. På så vis får man bort att den blir oval i formen:)

Jag är också hopplös på att rulla korvar, men skruva går väldigt bra. Och jag brukar inte skruva lite utan mycket! Börja i ena änden av en avlång bit lera och skruva/kläm successivt ut den till en korv en liten bit i taget. Det är nästan som att spinna leran, fast i slow motion…

Jag arbetar nästan uteslutande med att ringla eller kvala. Ta en bit lera. Gör en avlång bulle. Arbeta från mitten och utåt med utspretade fingar som Ulla påpekat. Arbeta åt andra hållet. Upprepa. Hela tiden från mitten av klumpen ut mot båda sidorna. Då pressar du ut den ev luft som finns. OM du får en luftbubbla. Ta en nål och stick hål. pressa varligt ut luften och rulla leran försiktigt så den får en bra korvform.
Gör detta sakta. Alltid sakta. Annars slänger och dänger ändarna av lerkorven och då spricker det.
Håll ordning på dina korvändar, (blir dom strutiga med hål i mitten så har du snart sk slagbrädor som slår i bordet), så fort du rullar ut (som beskrivits av andra här tidigare) kolla så att du får med dig innehållet i hela ämnet ända ut, antagligen lyckas du inte med detta (inte jag heller) och då får man fixa lite så att ändorna är raka och snygga före nästa rullning. Skam den som ger sig - lycka till!