Stenhård bottenfällning
Hej,
jag har fått ett par hinkar cebexglasyr. De har nog stått 2-3 år och somliga går att röra upp men andra sitter som berget. Vet någon om det går att bara blanda i ställmedel eller krävs det en större insats…?
Vad heter glasyrerna…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hej, det vet jag dessvärre inte men det är lergodsglasyrer; röd, tiffanygrön, turkos och för stengods; skiffergrå, svart matt och en transparent glasyr som funkar för både ler- och stengods. På hinkarna är det bara skrivet kulör och temperatur men de kommer från en pålitlig källa.
Ok, då får vi dela upp dem mellan lergods och stengods, litet generellt….
Lergodsglasyrerna (som oftast är baserade på frittor): Jag nämner 3 sätt: 1: Rör först upp glasyren ordentligt, och tillsätt sedan ca 1 rågad tesked ställmedel "Kur 1" per liter glasyr. Lös först "Kur 1" i en kopp med vatten, så blandar den sig lättare i glasyren. "Kur 1" är en enkel och bra lösning, men alternativt kan man även t.ex. använda (2) "Carrageen" som är framställt av alger. Rör först upp glasyren. Tillsätt sedan 5-10 gram Carrageen per liter glasyr. Även här bör man blanda ut medlet till en "smet" i en kopp med vatten för att det sedan skall blandas lättare med glasyren. (googla på "Carrageen"). 3: Man kan också tillsätta Bentonit, men det är väldigt lätt att överdosera, och då finns det ingen väg tillbaks……därför nämner jag det sist, och med en viss tvekan….
Stengodsglasyrerna (som regel inte frittebaserade): Rör först upp glasyren och tillsätt sedan ca 1 tesked mättad saltlösning per liter glasyr. Mättad saltlösning får man enkelt genom att tillsätta 26-30 gram koksalt till 1 dl vatten. Denna metod fungerar dock inte så bra på de flesta lergodsglasyrer, som ju är frittebaserade.
Stort tack för hjälpen! Det ställmedel som heter ABM3 (från cebex), i vilka sammanhang hjälper det? Bör man blanda i det redan när man blandar glasyren?
ABM3 har ungefär samma användningsområde som saltlösningen, och fungerar därför bäst med stengodsglasyrerna.
Bosse, du säger "rör först upp glasyren". Har du något tips om den sitter som en kompakt, hård kaka i botten? Det är supersvårt att röra upp. Skulle man kunna hälla av vattnet, låta kakan torka och blanda upp den igen?
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia
Hej! Du drar upp det hårda i botten med en slinga (alltså lerverktyget). Sen brukar jag när det värsta släppt köra med en stavmixer! Lycka till
Så gör jag också. Men jag har sabbat någon stavmixer på det sättet. Det kanske går att låta kakan torka som paonas föreslår. Innehåller vattnet några viktiga lösliga ämnen som man inte får slå bort?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för alla bra tips!
#8 det kan finnas frittor som är något vattenlösliga i glasyrer och då är det mest alkalifrittor, dom blir stenhårda om det kristalliserar med tiden, det som kommer i vattnet är oftast så lite att glasyren ändå funkar. Men även en glasyr som inte har sådana frittor men någon form för lermineral blir stenhårda med tiden.
Tack för svaret ler. Kan vara bra att veta också om man råkat ha i för mycket vatten i en glasyr och behöver slå av en del.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_