Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1554 ggr
osv
2

Fältspat

Tänkte tillverka eget fältspatspulver från stenar.  Det jag har är en mer ren kaliumfältspat och en natrium-kaliumfältspat. 

Som jag förstått det ska de brännas i 950 grader innan jag kan pulverisera det. Enligt Cardew. 

Har någon några tips angående detta? Eller tips på bra litteratur i ämnet?

[rolnor]
1

Har du kulkvarn?

osv
1

Det har jag.

nyburgaren
1

Arbetskrävande och får skicka till analys om du vill veta vad du har.. men jag förstår dig ändå😀

[rolnor]
0

Jag har smält och malt fritta själv och det är lite jobb men kul. Det går väl grovkrossa  din fältspat med en slägga eller hur tänker du göra? Man kan ju slänga ned den varma stenen i vatten och på så vis få en första krossning.

osv
0

nyburgaren: Jag vet var det är för fältspater i stenarna men eventuella föroreningar vet jag såklart inte, det blir en kul överraskning. :)

rolnor: Ja, misstänker att det blir en del jobb. Gör det mer av experimentlusta och vetgirighet. Det är inga stora mängder jag tänker göra. 

Som jag förstått det kan det funka med att skröja stenen. Den blir då skör och kan krossas lättare. Sen får jag krossningen i steg antar jag. Från slägga till kulkvarn.  Hur grov fältspat är det vettigt att ha i en kulkvarn?

L.A.E
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tar material  ute i naturen  som sen bearbetas på olika sätt ,så siktas det  i en hushållsikt  innan det hamnar i en av kulkvarnarna.   En bild på   Grov granit  med en del olika ämnen som kvarts (grå), kalifältspat (vit eller rosa) och plagioklas (vit) samt varierande mängder muskovit (ljus), biotit (svart) och horn-blände (svart); färgen är grå- eller röd-spräcklig beroende på fältspatens färg .  Bild ,Glasyr reduktions bränd i vedugn.

L.A.E
1

Hade lite bråttom när jag skrev . Provet till vänster är i oxidation och  de andra   är i  reduktion samma glasyr.

Högen till höger i bild ska in i kulkvarnen.

botwid
7

Ett litet tips bara! Jag höll på att spränga en ugn (och mig själv) när jag följde ett tips som innebar att att plocka ut stenen varm (400C) och lägga i vattenhink av metall. Smällen var så hög att jag inte hörde på flera dagar. Hinken av rostfritt stål höll men var helt rund. Stenen blir skörbränd och blir lätt att smula även när en låter ugnen bli kall, det ska gå att ta i stenen innan ev vattenbad☀️Take care!

[rolnor]
2

Oj! Bra att du varnar.

osv
0

L.A.E - Tack för informationen! Gör du det första krossandet med slägga? Botwid- Tack för varningen. Då ska definitivt inte göra så.

L.A.E
2

Krossar först med slägga. Sedan i tjockt rör med ett annat rör som löper invändigt ungefär som en mortel , siktas sedan  för att hamna i kulkvarnen .                               Man kan också  bränna gruset ca 5 mm  i storlek som  hälls i vatten .  Mindre grus partiklar exploderar inte  ,klart det kan bli en typ av popcorn ljud.                                  Som sagt inga stora sten bara .  Lärde mina ungdomar hur man smäller sten/spräcker med värme + kallt vatten  = ett visst av stånd  för flygande sten bitar är ett måste.

ler
6

Jag hade ett litet projekt sista sommar, jag var vid möns klint och där är det ju krita, så tänkte jag att jag kunde se om jag hittade 3 olika saker i naturen som kunde ge en glasyr. Så det blev krita en ljus lera hittade jag och en väldigt järnhaltig sand, in i kulkvarnen en dag så blev det en fin glasyr. Så var jag i Nordsjälland vid stranden där jag tog snäckskal, sand och tegelbitar som legat i havet. Jag har samlat lera från roliga ställen till glasyrer, ett ställe var på Malta i en grotta, ett annat ställe var i Malaysia där det var en lera som kommer från den ort där man tidigare utvann tenn. Det är så mycket tenn i leran att när jag använder den som en del av en glasyr och tillsätter 0,1% kromoxid så blir glasyren ljusröd.