Etiketterformadekorera
Läst 621 ggr
sici ekvall
2020-05-19, 14:20

Kavla låda/ask

Hej!

Kan någon av er tipsa om hur man undviker att sidorna buktar inåt på en kavlad låda/ask efter torkning. Har jag torkat den för snabbt eller finns det någon annan förklaring. Jag vill göra en rektangulär ask med lock och då måste ju sidorna vara vinkelräta.

Sici

SabinaP
2020-05-19, 22:30

Hur stor är asken du försöker bygga? Är det tunna väggar? Har du lera med eller utan chamotte? Lera som kavlas vill ibland vränga sig lite under torkning. Långsam torkning minskar problemet. Men även att kavla i alla riktningar, släta lerkakan med sken och/eller släppa lerkakan i bordet några ggr kan också hjälpa. Ju tunnare väggar desto mer risk för missformning antar jag. En lösning kan kanske vara att bygga en kant på insidan (sån som lock kan vila på) och på så vis stärka upp väggarna i överkanten lite. Du kan också bygga en hel box och när den är läderhård skära bort en sida så det blir en låda. Lycka till.

LeWa1
2020-05-20, 08:27

Torka långsamt! Tvinga torkprocessen från mitten av lådan bl a genom att lägga gladpack på sidorna och ha botten fri för torkning. När allt är läderhårt så kan det funka att ställa asken upp och ner…..Alternativt, ställ asken på en hel/halv vikt dagstidning, lägg en plastpåse om allt och förslut. Låt stå ett flertal dagar 1 v är bra (kan ju vara så att man har kurs). Tidningen suger ut den mesta fukten ur leran. Ställ den upponer sen för tork. Själv har jag ett skåp för långsam torkning. Är detta fullt så lägger jag tunn plast lätt över föremålet! Värme, luftfuktighet mm påverkar så klart detta! Säger själv till mina elever att torkprocessen är en stor del i keramikens värld! Gladpack och "kuvösen" som jag kallar den med plastpåsen,  både med tidning eller utan brukar lösa många torkproblem. Hoppas detta funkar för dig!/Lycka till/Lena

LeWa1
2020-05-20, 08:28

Du kan också sätta på locket i slutet av torkprocessen!

LeWa1
2020-05-20, 08:29

……..och bränn med locket på!

sici ekvall
2020-05-20, 11:15

Tack ska ni ha för snabba svar. Ja, jag torkade kanske lite för fort. Nu ska jag vara noggrannare. Toppenbra idé att bränna med locket på. Kanske även torka med locket på…?

Larsam
2020-05-20, 19:48

Jag lägger på fuktigt hushållspapper, som jag under några dagar fortsätter hålla fuktigt. Efter ca två veckor är det dags för bränning.

sici ekvall
2020-05-24, 19:12

Aha, också nåt att pröva. Väldigt långsam torkning alltså.

Upp till toppen