Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 427 ggr
EJCB
2020-08-05, 23:35

Tips om mask/filter

Hej,

Någon som vet vad är viktigt att tänka på när man köper mask som används vid raku? Även om jag behöver gå in i ugnsrummet när den är i full gång och ventilationen inte får med sig allt..

Till min Sundström halvmask hittar jag antingen A1 eller ABE1 eller ABEK1 men de är mer eller mindre lätta att få tag på. Någon som vet vilken jag behöver?

Såhär står det om de olika beteckningarna: 

Typ A skyddar mot organiska gaser och ångor, lösningsmedel, vars kokpunkt överstiger +65 °C. Typ B skyddar mot oorganiska gaser och ångor, t ex klor, svavelväte och cyanväte. Typ E skyddar mot sura gaser och ångor, t ex svaveldioxid och fluorväte. Typ K skyddar mot ammoniak och vissa aminer, t ex etylendiamin. 

Tacksam för tips!

Bosse Cebex Gbg
2020-08-06, 16:41

Bränner du raku inomhus…?

I så fall vill man skydda sig mot fluorväten (vätefluorid) och ämnen med "svavel" som förtecken.    (Bildas när lera bränns och glasyrer smälter).   Då borde filter  "E" passa bäst.

Men om ugnen eldas med gas eller ved (levande eld), finns det också risk för att exponeras för kolmonoxid.   Och reducerar man med spån, löv och annat brännbart i en tunna  inomhus,  utsätts man definitivt för en avsevärd mängd kolmonoxid, som ju uppstår vid all förbränning.   Och kolmonoxid är en mycket lömsk, luktlös  gas som man skall ha stor respekt för.    Tyvärr finns inga filter som kan ta upp kolmonoxid,  men det finns s.k. "flykthuvor" som skyddar under en begränsad tid. 

Om ventilationen inte räcker till, måste man helt enkelt förbättra den, eller flytta aktiviteten utomhus.

Flykthuva:  https://generalprepper.se/skydd/andningsskydd/sundstrom-flykthuva-brandchem-sr-77-3     (Egentligen inget alternativ…..behöver man en sådan här, finns ett grundläggande fel som måste lösas…)

Guide för val av filter:  https://www.paintpro.se/personskydd/andningsskydd/valj-ratt-filter-till-andningsmasken

Jag vet inte om jag fattade din fråga rätt, men hoppas att det här gav något….

ler
ler 
2020-08-06, 22:46

Jag tänker samma som Bosse. Men förstår jag att du bränner sakerna i verkstaden och hämtar dom varma och går ut för att reducera? I så fall behöver du nog ingen mask. Jag hoppas att du inte bränner raku inne! Har man en raku ugn ute så behöver man ju heller ingen mask. Självklart ska man vara försiktig, det är jag den ivrigaste förespråkaren för och ringer till kemikalieinspektionen så snart jag ser något misstänkt på marknaden. Men man måste också vara realistisk, bränner man ute och tänker sig om så är det inte farligt enligt min mening.

EJCB
2020-08-07, 10:27

Hej och tack båda för era svar!!

Det är jag som var väldigt otydlig, Raku kommer vara utomhus! Däremot tycker jag att det luktar en del när jag bränner vanligt stengods i min vanliga el-ugn inomhus så tänkte att om jag behöver gå in i det rummet under de sista timmarna av bränning kan jag lika gärna använda masken, så slipper man fundera på vad man eventuellt andas in.

Ska kolla in länken men känner att det lutar mot ett ABE1 filter.

Tack igen för bra och utförliga svar!

ler
ler 
2020-08-07, 11:19

Borde det i så fall inte vara som Bosse skriver E, dom andra känns irrelevanta i förhållande till det du beskriver.

EJCB
2020-08-07, 18:25

Hej igen, 

jo det kanske är det enda jag behöver men det säljs som ABE1, man kan inte köpa bara E..

Upp till toppen