Annons:
Etikettinspiration
Läst 998 ggr
ler
8/9/20, 11:03 PM

Estetik

Jag vet att Rolnor många gånger provat att starta ett forum för estetiska frågor i keramikens värld, och det kan jag också sakna, allt skall ju inte handla om vilket material som man skall använda eller hur ett sprutskåp skall se ut. I slutändan så är det ju uttrycket som räknas och resten är verktyg till att komma fram till just det man önskar. Tråkigt nog så spårar dom här trådarna alltid ut och jag förstår varför. På konstakademin blev vi tvungna att förhålla oss till kritik och fan vad glad jag är för att det var så. Även dom som har begåvningen och talang måste få övning i att se och ta ställning till det som står där. Det finns ju faktiskt en del saker som är mer riktigt än andra när det gäller estetik. Och har man ingen utbildning så borde man ta emot med glädje i stället för att nödvändigtvis hävda sin rätt till att göra som man vill. Det är så klart en rätt man har i ett liberalt samhälle, men kommer man vidare? Men nu skall det inte förstås så som att det bara är utbildade som kan ha rätt, så är det så klart inte, det är nog i sista hand dialogen och förmågan att ta konstruktiv kritik till sig som är viktigast.

Annons:
[rolnor]
8/10/20, 12:06 AM
#1

Kul att du tar upp det ler, mitt intryck är att det finns för lite intresse, alla kämpar på med sina alster, finns ingen ork diskutera form och uttryck. Jag är med i en del konstdiskussioner på facebook och där lägger många ut alster för att få kritik, vore kul se sådant här. På en del ifokussajter kan man lägga in bilder på verk under rubriken "kritik" och få feedback,  skulle nog fungera även här? Jag tycker det är rejät tradigt med alla frågor om ugnar som strejkar, såna frågor har givetvis en plats här men det borde finnas annat också.

Rerum
8/10/20, 6:40 AM
#2

Man behöver ju inte ens kalla det kritik utan man kan ju helt enkelt diskutera formen eller vad det nu är som man vill dryfta.

[rolnor]
8/10/20, 10:32 AM
#3

Jo, det var bara ett förslag hur det fungerar på andra ifokus-sajter. Jag har nog gett upp tankarna på att vi kan ha sådana diskussioner, intresset finns helt enkelt inte vad det verkar.

ler
8/10/20, 10:50 AM
#4

Nej det är nog riktigt

keramikkatten
8/10/20, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tycker det hade varit roligt! Jag är hobbykeramiker sedan vetintekanske40år…. Jag är läkare och helt utan konstskolning. Kör på känn. Men ibland känns det ju märkligt fel. Skulle handtagen vara mindre eller sitta högre upp, varför känns formen så tung, etc. Är dekorationen för liten eller dominant. Man mår bra av att se med andra ögon på sina egna alster. Ska se om jag hittar nåt ni kan tycka nåt om.🙂 haft bruten handled o varit off ett tag nu. Jo här är en mugg av lite äldre datum. Jag funderar på öron. En del vill stoppa i hela handen. Den här får man bara in ett finger i. Men balansen rent estetiskt tycker jag om. Har tänkt på att amerikanska keramiker ofta gör gigantiska handtag. Vad tycker ni? Fritt fram! Keramikkatten

[rolnor]
8/10/20, 6:20 PM
#6

Jag tycker den är väldigt charmig med den tvätten som hänger på tork. Kanske ser den lite "tung" ut med den tjocka kanten upptill men det bidrar också till charmen. Är den tung?

Annons:
ler
8/10/20, 8:25 PM
#7

Snyggt drejat och fint dragen hank, och inte minst väldigt fin fot. Det jag skulle vilja kommentera är samma som Rolnor. Aningen tjock kant och gränsen för hur mycket man kan låta kanten gå ut är på gränsen. Blir det för mycket så rinner vätskan ut bredvid munnen. Men allt i allt super fint hantverk tycker jag.

ler
8/10/20, 10:06 PM
#8

Man skall även ta hänsyn till materialet, är det lergods då kan det ju vara en fördel med en lite robustare kant.

ler
8/10/20, 10:40 PM
#9

Små marginaler. När man ser på en vas, kopp eller vad det nu är så tycker jag det är viktigt att om man får en liten avrundning på foten så att det går in en smula så lyfter man objektet otroligt mycket. Går godset rakt ner mot underlaget så ser det oftast ut som om man tappat alstret och det blir klumpigt. Så det enda man behöver göra är att sticka in drejskenan i botten som det sista man gör. Så behöver man heller inte avdreja. Vilket jag tycker man skall undvika så långt som möjligt. Det är ju drejning och inte svarvning vi håller på med.

Rerum
8/11/20, 6:39 AM
#10

Jag tycker också muggen är välgjord och formen är helt i min smak, men skulle vilja ha örat lite längre upp. Kanten upptill kanske ”går ut lite längre”. Men jag håller inte med ”ler” om att det bara är drejning vi håller på med. I vårt hantverk ingår många moment och sen jag besökte Kina har jag omvärderat lite. I Kina har man en annan tradition. Där är det en som bara drejar, en som bara beskickar (de drejar väldigt tjockt och sedan beskickad det tunt vilket gör att den delen av hantverket också är väldigt viktigt och kräver skicklighet) en som bara gör gjutformar mmmm. Det finns naturligtvis de som gör hela processen. Jag upplever att det finns mycket som är ”rätt” (några har någon gång bestämt vad det innefattar) inom keramiken. Jag menar att det finns inget rätt eller fel eftersom det tar bort kreativiteten och skaparglädjen. Det kan även hindra att man inte kommer på nya sätt att utföra olika moment.

ler
8/11/20, 10:33 AM
#11

I Kina arbetar dom ju ofta med material som nästan inte kan drejas, så det sätter ju då naturliga gränser och avdrejning är nödvändig. Men arbetar man med dom leror vi normalt använder så är det ju något annat. Så rätt eller fel står i relation till något.

anneliesoderberg
8/11/20, 9:37 PM
#12

Nej #rolnor den är inte tung, möjligen lite tjock kant. Länge sen jag gjorde den. Jag tycker den passar min hand och jag kan få in mitt finger bekvämt i hänkeln. Grövre hand passar den inte. Det är Mest hänklar jag funderar på. Vill man ha det estetiskt eller väl passande en drömmande hand. En finger eller fler? Jag gillar det lilla örat att se på men det är absolut inte min favorit att hålla i. Vad är viktigast? Köper man en mugg utan att känna den i handen? Kan en ful mugg kännas bäst? Jag har problem med mitt lösenord o identitet 🧐Hälsningar Annelie Keramikkatten

ler
8/11/20, 9:53 PM
#13

Ikea har muggar som kostar 9,95 och dom fungerar fint med hank och glasyren kan man heller inte klaga på. En del keramiker kan ju begära flera hundra, och inte säkert att dom känns bättre att hålla på. Så det där är en svår fråga, vad skall en handgjord mugg kunna?

Annons:
anneliesoderberg
8/11/20, 10:26 PM
#14

Ja det är ju verkligen en intressant fråga! Varför ska man köpa hantverk i stället för välfungerande massproduktion? Den frågan har ni nog som proffs ställt många gånger. Är det inte där estetiken kommer in? Det originella? Att mina muggar inte är exakta kopior är ju en garanti för hantverket. Eller är det oskicklighet hos hantverkaren? Att mina tekannor finns bara oneofakind är ju kul. Den som faller i smaken köps. Var har det konstnärliga sin plats? Inom brukskeramiken finns vissa klassiker som betingar hiskliga värden. Temugg Stig Lindberg 800kr. Paralleller till möbler så ska alla ha PH-lampa och Wegener stolar. Men hur tänker ni som har keramiken som yrke? Jag ser många som massproducerar ”sin modell”. Jag känner igen konstnären och det är hemtamt. Men inte jättespännande. Jo jag funderar mycket på hänklar. Vill att de ska vara både snygga och kännas sköna. Ge balans. Med vänlig hälsning, Keramikkatten

[rolnor]
8/11/20, 10:37 PM
#15

Din hänkel känns lite liten i förhållande till muggen som ju är rejäl. Den charm du fångat med din mugg hittar du inte i massproducerat, inte en chans. Många vill ha en unik fin mugg att ha till fikat på jobbet tror jag, en stor marknad.

ler
8/11/20, 10:43 PM
#16

Jag tycker att man skall sträva efter att bli så duktig som möjligt. När man inte riktigt kan se skillnad på t.ex muggar, men bara anar att det har funnits fingrar med i processen. Ta exempelvis Bernt Friberg, och det finns ju många andra där perfektion är i focus. Och varför skall man betala för att keramikern bara klarar några få muggar på en timme. Det är en fråga om både estetik och förnuftig hantverkskunnande. Det finns så många exempel på suverän estetik, och kunnande. Ta för exempel keramik som skapats för nyttan och estetiken kommer i andra hand, det är ofta mycket fina saker, sådant hittar man i alla världsdelar och så primitivt som dom framställer keramik i exempelvis Nigeria, där måste man vara imponerad vilket kunnande rent hantverksmässigt dom besitter. Dom gör perfekta krukor som är stora med bara händerna och stödjer med fötterna.

ler
8/11/20, 10:53 PM
#17

Jag som arbetar för industrin tycker att det finns mycket att göra, både design, glasyr och materialval och och, kan man få allt till att fungera så ser jag inget problem med industriell produktion. Bättre med en fin serietillverkad mugg än en dålig handgjord. Och så kan man ju lättare lita på att glasyren är som den skall om det kommer från en fabrik, många keramiker blandar ju utan att egentligen veta vad det blir till.

Bo§e
8/12/20, 9:12 AM
#18

Jag brukar medvetet hålla mig utanför estetiska diskussioner här på forumet, för att det lätt blir litet "laddat", alldeles i onödan.   

Det här forumet känns unikt just pga att en så bred grupp av keramikfolk kan mötas här….   Oavsett inriktning, finns det en sak som binder det här brokiga sällskapet samman, och det är själva hantverket, och tekniken: alla vill förkovra sig rent tekniskt, förstå sitt material, förstå sin ugn osv, helt enkelt för att  utveckla sin "verktygslåda" och  lyckas bättre med sitt uttryck, vad det än månde vara….     

Därför brukar jag inskränka mina inlägg till att handla om just "verktygslådan",  så att vi kan fortsätta mötas här, oavsett vilken ingång till det keramiska vi må ha…

Diskuteras estetik uppstår så lätt grupperingar…."vi som diggar Hamada" mot "vi som spränger gränser"….och allt däremellan.

Självklart intressant, men jag tror att det är svårt just i en sådan här forummiljö….

[rolnor]
8/12/20, 10:20 AM
#19

Jag tycker inte det är fel att det blir "laddat", vi kan ju vara överens om att vi inte är överens? Vad tycker du Bosse om muggen?

Bo§e
8/12/20, 10:47 AM
#20

Ok, min "recension" av muggen är att  jag i grunden gillar den:   I likhet med Ler, reagerade jag positivt på fotens utförande.   Men jag lade också märke till att kärlets nederdel, dvs  partiet ovanför foten, uppvisar ett slags reslig "spänst" som jag uppskattar,  dvs ingen "hösäck"…..efter långvarig "närkontakt" med keramik är jag känslig på just den här punkten….😉  Totalt tycker jag att formen har en god balans,  brättet är avslutat på ett kontrollerat sätt, och jag tycker inte att hänkeln sitter för lågt….det bidrar till balansen.     Kantens tjocklek harmonierar väl med hela uttrycket, och jag tror (anar) att det delvis beror på färgsättningen och dekorens karaktär, som ger "lergodsvibbar".    Sammanfattningsvis tycker jag mig se ett arbete som är både påbörjat….och avslutat (!), på ett medvetet och kontrollerat sätt….

Men jag måste tillägga en sak:  När jag först såg bilden,  visste jag inte att det är en mugg, och jag kunde inte visuellt bedöma föremålets storlek eller funktion……men det tycker jag är något helt annat, som inte påverkar ovanstående……..

Ja, detta var en snabbanalys, spontant  ur mitt huvud…..🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: