Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1936 ggr
peeolina
0

Efterlysning ???

Hej är det någon här som kommer ihåg hur man blandar en maskeringsvax av parafin ??? + ?? fotogen-bensin-K-sprit ??? Det en blandning som väms upp lite grann för att få bra "flyt"…. dessa bränbara vätskor är bara exempel på vad det kunde vara , har haft denna vax för länge sen men tappat bort receptet. Tacksam för tips.

poja
0

Vad bra Peeolina att du lyfte denna fråga, ett sådant recept har jag också sökt efter utan resultat.

Sleipnir
0

Jag har inget sådant recept att komma med men jag använder casco textil lim den röda tuben för grova textilier, för maskering. Blanda den med lite vatten den blir bättre då tycker jag, vad som är viktigt är att blanda lite diskmedel eller såpa i penseln FÖRE man målar, samt tvätta ut penseln direkt när man är klar. Det brukar bli de allra slitnaste penslarna som hamnar i limkoppen. Limmet blir som en gummi hinna som man sedan drar av. så det blir ju lite annat uttryck än att använda vax. Men man slipper joxa med att blanda och värma.

susanne.k.wall
0

Har också textillim till avdragsvax.

doradora
0

Häll terpentin över parrafin så smälter det säd till lämplig tjocklek.

peeolina
0

Jaa , terpentin och parafin var det och var det inte något annat med, kommer inte ihåg, men det låter bekant. Hur mycket av varje ??  Skall pröva på textillimmet också, tack så länge.

Danielsdotter
0

Är det billigare med textillim än vad det är med avdragsvax, eller varför tycker ni som använder textillim att det är att föredra?

bosse-cebex-gbg
0

"Avdragsvax" - som egentligen inte är vax alls, utan latex, finns hos oss.  1 kg = 164:- inkl.moms, vilket ger ett jämförpris per gram, på ca 16,5 öre.

Textillim, som också är latexbaserat, brukar kosta ca 25:- per tub, och har ett jämförpris per gram, på ca 68 öre. Ca 4 ggr så dyrt m.a.o. Men finns förstås i mindre förpackning…

pyromanen
0

och latex går att få tag i mycket billigare. Finns industrier som köper detta i stora tunnor.  Jag har fått en dunk fylld gratis på ett sånt ställe…  ett snåljåp-tips….

Sleipnir
0

Pyromanen vilka sorts industrier pratar vi om?

Bosse det var intressant att erat avdragsvax är billigare, jag brukar köpa stora tubar på In Ex har inte tänkt på kostnaden faktiskt. Jag har dock för mig att avdragsvax luktar mer än limmet.

pyromanen
0

Har ingen överblick över vart det annars kan finnas, men min "leverantör" finns i  kategorin pappersfabrik.

bosse-cebex-gbg
0

I min prisjämförelse, använde jag Clas Ohlsons textillim. Jag blev själv förvånad över grampriset…16,5 öre/g låter ju ganska överkomligt….Glad

Jo, naturlatexen luktar mera "ren" ammoniak, medan textillim luktar…hmm…något annat…

poja
0

Vad menar du, Bosse? Finns det latex i naturen? Kan vi gå ut och plocka?

bosse-cebex-gbg
0

…såklart du kan….kolla på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Latex

Glad

Sleipnir
0

Tack pyromanen jag skall kolla om det finns ngn fabrik i närheten.

lotta2
0

Skönt att det finns färdigt latex för sådana som jag som inte orkar och hinner  fixa eget. Jag gillar  både avdragsvaxet och det vanliga från Cebex…fast nu lyckades jag glömma mitt vax stående i fönstret där det var ett englasfönster så det har faktiskt frusit och blivit skitäckligt, klumpigt och dant. Verkar inte funka att värma upp det heller för att få tillbaka rinnet heller.Generad

poja
0

Bosse jag trodde du med mig skämta, men det var ju sant.Skrattande