Installera ugn
Nu står det äntligen en stengodsugn på min arbetsplats (en högstadieskola). En 40 år gammal dröm är förhoppningsvis snart uppfylld! Jag är så lycklig!
Jag har köpt den begagnad, provbränt den i skröj och väntar nu på att den ska installeras hos mig.
Vaktis verkar tämligen säker på hur allt ska gå till. Det har tydligen stått en
keramikugn på samma plats tidigare, för många år sedan, men med samma vaktis. Och kommunen ska skicka dit folk som kollar upp att allt ser säkert ut. Brandskyddsexperter. Elektriker. Ventilationsmänniskor.
Ändå är jag lite nojig, hur ska jag kunna sova på natten första gången jag bränner?!
Ge mig råd, vad ska jag kontrollera och dubbelkontrollera? Vilka hinder kan vi stöta på? Hur vet jag att de vet vad de gör? Hur riskfyllt är det med en stengodsugn?
Du tar lite för mycket onödigt ansvar, om kommunen sänder alla dom där experterna för att ordna så skall du väl lita på att dom kan sin sak, så kan du lugnt sova om natten.
Om ugnen fungerar som den skall, och om även ventilationen fungerar som den är tänkt, behöver du nog inte vara bekymrad.
Om ugnen är så pass "modern" att den har en av de nyare digitala styrningarna, kommer styrningens larmfunktioner att informera om något gått fel i själva brännprocessen. Läs om "felkoder" i bruksanvisningen.
Om ventilationen fallerar, eller är otillräcklig, kommer det sannolikt att resultera i hög rumstemperatur. Om man vill veta hur varmt rummet blev som mest, utan att behöva sitta själv och vakta under natten, kan man ställa en "max-min-termometer" i ugnens närhet. En sådan termometer har minne, som i efterhand informerar om maxvärdet under natten. T.ex. en sådan här: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/termometrar-och-vaderstationer/digitala-termometrar/termometer-943112/
Stengodsbränningar värmer som regel ett rum mer än lergodsbränningar…..men det är ett förenklat svar på en mer komplex fråga….så testa, och dra slutsatser om det verkliga resultatet…! Och ställ gärna frågor här om något är oklart.
😊
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Bra tips med termometer.
Ugnen fungerar, det vet jag. Det är just ventilationen jag är lite orolig för. Det är ju självklart inte mitt ansvar om något händer. Men det skulle vara riktigt jobbigt. Men jag får nog vackert lita på farbröderna som försäkrar mig om sin kunskap. Ska dubbelkolla att brandskyddsinspektion verkligen har gjorts innan jag sätter första ugnen.