Problem med glasyr
Jag undrar vad som kan ha hänt med min favoritglasyr ”pussvit”. Nyblandad funkar den fint men efter ett tag , kanske ett par månader, börjar den krackelera när jag glaserar. Om jag ändå bränner blir det oglaserade fläckar på godset. Jag har provat på olika leror. Har även blandat ny glasyr och fått samma problem. Det konstiga är att jag inte haft det här problemet tidigare och har inte gjort några ändringar i receptet.
Någon som har en idé vad som gått fel?
51,6 Kalifältspat
23,8 Kvartz
12,4 Krita
5,0 Zinkoxid
4,8 Kaolin
2,3 Litiumkarbonat
- 8,0 Tennoxid
Förmodligen litiumkarbonatet som löse upp sig i vattnet. Antingen så gör du inte mera glasyr än vad du hinner att använda eller så får du byta ut litiumkarbonatet med spodumen eller liknande, men så får man räkna om receptet. Kan också vara en fritta, men det lättaste är att bara göra så mycket man skall använda.
Finns samma risk för krypning med andra glasyrer som innehåller litiumkarbonat? Kan tennet påverka?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-09-28 22:26 av Ulla
Det är lite omvänt mot det du frågar, blir litiumkarbonatet upplöst så finns det mindre av det i glasyren. Så svaret på din fråga Ulla är att det då beror på hur glasyren ser ut i övrigt.
#1: Tack för svar! Lite svårt att glasera större grejer med för lite i hinken. Har du någon idé om hur receptet skulle kunna se ut med sodumen istället för litiumkarbonat? Låter som något som är värt att testa.
Det jag gillar med glasyren när den är ny och funkar som den ska är att de blir så fina nålstick. Är det kanske litiumkarbonatet som åstadkommer det?
Man får räkna hur formeln ser ut, men det är inte helt nog, men en gissning är att du byter ut en tredjedel av fältspat mot spodumen och slopar litiumkarbonatet. Men det är bara en omedelbar gissning. Det MÅSTE provas.
#5: Tusen tack! Jag testar det! :)