Keramik iFokus

Keramik

Läst 343 ggr
[rolnor]
0

Oxblod/kopparröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan söka på keramikifokus och klicka på bilder, just under "oxblod" hittade jag en del jag postat genom åren men just denna vas hittade jag inte. Den är ganska stor, kanske 50cm hög. Har blivit mycket ljusa partier där glasyren är mera tunn, samtidigt har min hembyggda ugn och bidragit till variationer i ytan med lite ojämn flöden i ugnen.

ler
0

Nu har jag ju sagt att du får klara dig själv men jag drar det tillbaka för jag tycker du har en del intressanta saker även om du inte respekterar mig som den jag är. Men skit nu med det. Det jag undrar om bilden är hur den är glaserad? Jag tvivlar på att det är fel på ugnen. Skulle det vara det så borde det inte se ut så där! Är det jämnt glasyr skikt? Man kan ju se att där det är beskickat är det skillnad på där glasyren ligger tjockt och där den är tunn blir den ofärgad? Vad tänker du själv? Den är för övrigt väldigt fin i färgen där det nu finns färg. Starta reduktionen vid 1000 grader och återoxidera gärna till sist. Håll reduktionen relativt moderat så du slipper inkapsling av kol. Ha gärna ett högt innehåll av krita och mindre mängder av zink, Barium och strontium är bra. Men en kopparröd kan egentligen göras i nästan alla glasyrer, även om matta och sega glasyrer är olämpliga även om dom också kan fungera.

• Redigerat 2020-10-08 00:45 av ler
[rolnor]
0

Tack för dina synpunkter ler, den är sprutglaserad och jag har bitvis gjort det lite tunnare på vissa partier för att få en levande yta. Ugnen hade flera områden inuti där det blev kraftiga gasströmmar, det syns på många föremål jag bränt. Det här tycker jag bitvis bidrog till den levande ytan även om det ibland blev dålig reduktion eller lite bränt utseende. Jo, den är för hårt reducerad bitvis för att ge en mer klar fin röd färg.

Ulla
0

Visst har du en elgasugn, Rolnor?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Jo, men den här är bränd i hembyggda diesel-ugnen på Adelsö, där krämade vi på rejält med brännaren för att ugnen var så dåligt isolerad och då blev det virvlar i ugnen, detta syntes på flera föremål.

ler
0

Ja det händer ju att man får sådana effekter i gasugnar och andra reduktionsugnar. Men det jag ser på bilden är till exempel den lilla rinning som kom upptill, där är glasyren tydligt tjockare och nertill är det hackmärken efter beskickningen, när miretten börjar vobbla? Där är det ju också i sänkorna tjockare och kan väl inte ha något med virvlar i ugnen att göra?

[rolnor]
0

Nej, det stämmer, glasyren ligger olika tjockt också.

[rolnor]
0

Den här har jag haft med tidigare, här ser man hur gaser från förbränning avtecknat sej på krukan;
https://keramik.ifokus.se/discussion/739501/oxblod