Keramik iFokus

Keramik

Läst 539 ggr
Allinagain
0

Göra hål för bats??

Ibland känner jag att det vore smidigt med ett batssystem. Har en shimpo rk-3e.
Det där med att borra hål i skivan borde ju inte vara rocket science men känns ändå lite osäkert..
Finns det nåt bra sätt att göra det på?
Köper jag ett färdigt batssystem måste ju hålen hamna rätt..
Nån som har gjort det på schimpo ?

P-O

osv
1

#0: Lägg en utsågad platta över skruvhuvudena på drejskivan. Banka till plattan över skruvhålen. Borra hål i den diameter som skruvhuvudena har rakt igenom plattan. Denna använder du sen som mall till de övriga.

Ulla
0

#0: Menar du hål på shimpons skiva eller på batsen? Jag vet att Shimpo säljer en sådan med hål som passar till rk-3e. En kompis bytte ut den befintliga mot en med hål. Vet dock inte hur mycket den kostade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

Jag har borrat hål för skruvar i åtskilliga Shimpo-tallrikar före leverans. Det är inte svårt, bara man mäter noga. Och så får man se till att man inte råkar borra rakt in i de förstärkningar som sitter på tallrikens undersida….men det går att undvika - dvs om man kollar först…!

Fast, personligen föredrar jag att fästa plattorna med lera…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-10-12 16:15 av Bo§e
ler
0

Ja lera är snabbaste sättet tycker jag

nyburgaren
0

Just i förstärkningarna sitter dom förborrande hålen plus en lite extra aluminium runt hållen varför det?

Bo§e
0

#5: Har Shimpo åter börjat med förborrade hål….?

Förr i världen kom Shimpo-skivorna med förborrade hål…..t.o.m. RK-2 tror jag, men fr.o.m. RK-10 (80-tal) och senare, har jag inte sett några sådana….

• Redigerat 2020-10-12 19:33 av Bo§e
Catrines keramik
0

Jag har en beskrivning på min hemsida hur jag har gjort hål i mina Bats.
catrineskeramik.com/bruksanvisning
Det är väldigt lätt att borra hål om man har ett bort som passar för materialet.

Catrines Keramik - catrineskeramiks.com

Suolo
1

När jag köpte min rk3e för några veckor sedan sa de att det fanns utmärkt på undersidan av drejtallriken var man skulle borra.

Bo§e
0

#8: Ok. Jag har dock inte sett några sådana märken, men de kanske inte fanns förr. Senaste 3E-tallriken jag borrade var nog 2013 eller däromkring.

Förstärkningarna på tallrikens undersida var (då) ett ojämnt antal (!), vilket innebar att man fick se upp så att man "missade" dem när man borrade….men med litet planering gick det bra.

Paula31
2

#9: På Shimpo Whispern som jag köpte nyss finns det en märkning på undersidan drejtallriken som man kan gå efter om man vill ha hålen enligt ”standardmått”