Porslinspulver
Hej jag har sedan gammalt ett antal påsar med porslinspulver 4010 cebex..köpte det av bästa Bosse i möndal..dvs typ gjutmassa..nu när jag loggar in på nys iFokus så hittar jag inte det inlägget om hur man blandar..är det någon som kan hjälpa mig med förhållanden..vatten..dipex?
Tack på förhand

#1: javisst bosse så var det 401:-)
Tack så mycket..kommer du ihåg om den är transparet..eller mera benig i uttrycket..stabil i bränning?
Det här är en Porslinslera som är mer vit än den är transparent….så att säga….. Man får ju sällan/aldrig båda sakerna samtidigt. Bra vithet m.a.o. vilket också gör den hyfsat bränningsstabil, för att vara porslin….
Så skulle jag vilja beskriva den…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-16 19:53 av Bo§e

#3: hej hej och tack för svar Bosse
Har du något liknande att säga om parian gjutslamma oxh bone china gjutslamma
Tack på förhand
Snow White som är väldigt translucent är också den vitaste på marknaden för elugn. Den är lite dyr men den innehåller råmaterial från Nya Zeeland och andra ställen långt bort. Den är inte den mest stabila men det är ju sällan fallet med porslin. Dom stabila och lätt formbara är ju oftast inte riktig porslin men en blandning av stengodslera och porslinsliknande massor.
#4: Jag misstänker att du menar Parian och Bone China från engelska Valentine's.
Parian har viss ljusgenomsläpplighet, och den oglaserade ytan blir marmorlik (därav namnet), medan Bone China har god ljusgenomsläpplighet och blir ganska "glasig".
Vad man bör tänka på är att båda är ganska lågbrända, och man får anpassa temperaturen till hur "svåra" föremålen är med tanke på stabiliteten. Det är inte ovanligt att man får bränna dem kring 1180°C för att få "hyfsad" stabilitet.
Båda blir väldigt fina…!
- Redigerat 2020-10-18 02:28 av Bo§e
Nej jag menar den från Witgert som är vitare och även mera translucent.
Mmmm…men mitt inlägg #6 var ett svar på Kinnekulles fråga i #5.
Ja nu ser jag