Keramik iFokus

Keramik

Läst 500 ggr
ler
6

Färgkroppar

Finns det någon här som har provat att göra färgkroppar själv? Det är faktiskt kul. Här ett exempel på ett recept. Det är en tenn-krom röd.
0,5 kromoxid
34,8 krita
19,7 kvarts
45 tennoxid
Allt blandas så bra man kan och kalcineras SK 9 så måste man finfördela/ mala

Eva Sigge
0

#0: Spännande, jag trodde faktiskt att det var omöjligt,,, det måste jag prova!
Tack!

ler
1

Nej det är inte omöjligt. Jag har gjort vanadinblå till exempel, som är lite mera komplicerat men det går. Det bästa är förstås om man har en liten kulkvarn så man får en passande kornstorlek. Sen skall man tänka på vilken glasyr man skall använda, till den röda tenn-krom färgen skall men ha en glasyr som innehåller krita och den skall vara fri från zinkoxid.

[rolnor]
0

Kul, jag undrar dom kommersiella som finns med t.ex. kadmium dom bränns väl väldigt högt?

ler
1

Ja dom som är inkapslat kadmium-selen-sulfid är som sagt inkapslat i zirkon-silicium kristaller. Det är en väldigt komplicerad process som blev uppfunnit av Degussa. I början blev det gjort i Tyskland men den fabrik som skulle ta hand om restprodukter var så dyr i drift och så komplicerat med myndigheter att produktionen blev flyttat till kina där man inte bryr sig om hur det går med miljön. Skulle detta pigment inte vara inkapslat så skulle det förstöras vid relativt låg temperatur. Det är viktigt att glasyren till sådana pigment inte löser kristallerna för då blir det mer eller mindre färglöst.

Ulla
0

#2: Du skriver att det är bäst om man har en liten kulkvarn. Om man inte har det, hur kan man då göra?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Jag vet inte om man orkar. Men en robust glasskiva och en holländsk löpare kan man riva någorlunda i hand skulle jag tro? Men det beror också på vad för färgkropp det är, dom sintrar olika, den vanadinblåa som jag skrev om behövdes inte malas det blir helt fint utan. Man får prova sig fram. Det finns en del gamla lättillgängliga recept bland annat i Artigas glasyrbok. Själv har jag en hel del recept från fabriker som använder lite hjälpmedel till kalcineringen till skillnad från dom gamla recepten.

Eva Sigge
0

Tycker fortfarande det verkar spännande,,, men det låter lite för komplicerat.
Vad står SK 9 för ?

M v h Eva Sigge

ler
0

1280

loislane
0

#0: Tack för info. Det verkar roligt och utmanande att ge sig på!

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

ler
0

Jag glömde att säga att man får dreja små deglar att ha blandningen i och att det ofta kan vara en fördel att tvätta färgkropparna efter kalcineringen innan man river/ kulkvarnar dom.

Bo§e
0

#10: Tvätta färgkropparna, för att avlägsna oönskade restämnen som salter osv…..?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-10-25 12:29 av Bo§e
ler
0

Ja just det

Eva Sigge
0

#8: Tack, då tror jag att jag förstår.
M v h Eva Sigge