Dekaler
Hej đ en skĂ„l fick en spricka pĂ„ kanten efter glasyrbrĂ€nning tyvĂ€rr. Jag undrar om man kan dölja den med en dekal? NĂ„gon som provat?
Det blir svÄrt. FÀrgen pÄ dekalerna Àr vÀldigt tunn och smÀlter bara fast i ytan, sÄ det rinner inte ner i sprickan.
Kanske kintsugi kunde vara en lösning?
#0 Ja, sprickan kommer att finnas kvar. Det du kanske kan uppnÄ Àr att den kamoufleras litet av motivet pÄ dekalen. Om du ÀndÄ ska göra en dekalbrÀnning med fler saker sÄ kan du ju testa.
Du kan ocksÄ lÄta sprickan bli en del av dekoren genom att fylla i den med nÄgot som syns ordentligt.
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-11-11 10:46 av Ulla
#2: vad Ă€r det frĂ„gar en okunnig đ?
#1: förstÄr det, kanske kan pensla dit lite guld?
#3: jo tÀnkte testa sen om jag liksÄ ska köra fler saker med dekaler
#1: kom pĂ„ en sak jag fĂ„tt tips om hĂ€r en gĂ„ng: spraya med vanlig hĂ„rspray, lĂ„t torka o sen sĂ€tta pĂ„ glasyr o köra igen. Testade det pĂ„ en ljusstake en gĂ„ng dĂ€r glasyren blev dĂ„lig o det fungerade faktiskt. GĂ„r ju alltid prova đ
Hur stor/bred Àr sprickan?
#9: intressant, tack đ har ju vattenglas hemma. Kanske gĂ„r blanda vattenglas med glasyren o försöka limma ihop den.
#11 jag skulle nog ge sprickan vattenglaset först, eventuellt blandat med lera och se om du kan fÄ ner det i sprickan, sÄ lÄta det stÄ nÄgon dag och sÄ glasera över. Blandar du vattenglas i glasyren sÄ blir glasyren annorlunda Àn resten av den glasyr du har pÄ fatet. Har man lite bredare spricka kan man blanda en tredjedel lera, aluminiumoxid och glasyr, det har jag lyckats med. Inom sanitÀra industrin anvÀnder dom soft fiber som dom reparerar skador med och glaserar över, det syns inte pÄ slutresultatet.
#12: tack sĂ„ mycket för tips đđ
Funkar inget annat sÄ funkar i alla fall Sugru. Blir kanske inte lika fint som kintsugi, men enkelt och inte sÄ synligt.
Tack för tipset đ