Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerråvaror
Läst 538 ggr
MirandaAdelin
0

Neonglasyr

Hej! Jag har nyss gett mig in i glasyrvärlden och tycker det är jätteroligt! Jag har provat en del från pinterest och experimenterat men nu skulle jag vilja få till en glasyr som är åt ”neonhållet”. Vad för ämne kan hjälpa till att stärka en färg att bli väldigt stark, nästan lysande? Går det? Kanske någon av er har något spännande tips😃

[rolnor]
1

Kobolt tycker jag kan bli riktigt knall-blått, tror det är i bariumhaltig glasyr, nickel i en glasyr med hög bariumhalt kan bli chock-rosa. Koppar i raku-glasyr kan bli knall-turkos. Annars finns ju färgkroppar men det blir lite plastigt tycker jag.

ler
1

Cadmium gul blir skrikande i färgen även dom orange och röda av cadmium blir väldigt starka i färgen. Kobolt-titan gröna glasyrer blir också färgstarka. Finns många varianter. Nickel samman med zinkoxid= stark blå och som Rolnor skriver kobolt och Barium, men då skall man också ha i zink

• Redigerat 2020-11-15 18:54 av ler
MirandaAdelin
0

#1: får rådfråga min kurslärare då hur jag blandar till den chockrosa med nickel i hög bariumhalt, Tack! Har du hört talas om ”neodymium”? … ej översatt.. det adderades i en neonlila färg och jag undrar vad det ämnet har för effekt?

MirandaAdelin
0

#2: Tack för svar!
Kommer testa få till en riktigt grön”lysande” färg med kobolttitan…. blir den åt det gröna hållet då? Har du nåt färdigt recept tro?:)

ler
0

Det har jag någonstans bland alla tusentals recept, det är inte lätt att hitta tyvärr. Men det är 5-15 % titandioxid och 1-6 % kobolt.
Du kan också använda nickel samman med en glasyr som innehåller magnesium och titan, det blir riktigt giftgrön

[rolnor]
0

Det finns recept på nätet om du googlar på engelska, nickel pink glaze. Den är inte bra till saker man ska ha mat i, Barium är giftigt. Går att byta till strontium.

NenneAhl
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Exempel på Emmanuel Coopers glasyr nr404 chockrosa. 40% bariumkarbonat , zinkoxid och Nickeloxid bland annat. En riktigt giftig soppa.
Gjorde dessa för många år sedan. Där den är rosa ligger den som tjockast sedan den mörkblå, ljusare blå där den ligger tunt och gulaktig där den är som tunnas. Den blir inte bra på stengods utan behöver porslinsskärv och brännas i 1290 grader oxiderande.
Neonlysande vill jag inte kalla den men spännande och effektfull är den. Ingen glasyr för matkärl dock.

Ulla
0

#7: Spännande glasyr! På bilden ser den blå färgen nästan metallicglänsande ut. Stämmer det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

NenneAhl
0

#8 nej det är reflex från lampan.

[rolnor]
0

Precis den glasyren jag menade, man kan byta bariumkarbonat mot strontiumkarbonat, denna är ganska ogiftig. Barium har använts som råttgift så det är inte så kul. Strontium används som medicin, minns inte exakt om det är mot benskörhet? Man kan behöva justera mängden i receptet. Jag har använt den på stengods och det blir stark färg men den blir säkert bättre på porslin.

ler
0

Ja rolnor det är ju i dom här typerna glasyrer fullt möjligt att byta till strontium, synd bara att det är så dyrt, kostar ju 3 gånger så mycket. Men det kanske ändå är en bra investering om man tänker på giftighet, strontium är dessutom också bra till att minska borslöjor. Jag har några typer specialfrittor till just det, men har man mycket bor så är det begränsat hur mycket det hjälper.

NenneAhl
0

#10 när jag provade på vitbrännande stengods så blev den inte så klar i färgen, men såklart det finns olika vita stengodsmassor. Provade ock att byta bariumkarbonat mot bariumsulfat som inte är giftigt, men det blev inte bra. Viste inte då att man kunde byta till strontiumkarbonat. Men även om man gör det så är ju inte Nickeloxid att leka med.

ler
0

Nej det har du ju rätt i. Man kan väl inte ens köpa det som vanlig privat kund?

ezlin
0

#10: Är det påvisat att Barium i glasyrer skulle vara ett problem efter bränning?

ezlin
0

#3: Neodym kan ge en praktfull rödlila men jag tror att den tyvärr är rätt odryg och att den är svår att få tag på här, däremot går det nog att köpa till någolunda rimlig kostnad från Kina. Praseodym kan ge gröna färger med samma förbehåll där och erbium kan nog ge en vacker rosaröd färg utan lilaton. Samma förbehåll där. Möjligen finns ytterligare några sällsynta jordartmetaller som är användbara. Det finns glas färgat med både Nd och Pr som är vacket rödlila i glödlampsljus men blågrönt i lysrör, man blir rätt paff första gången man ser det. Uran kan ge vacker gulfrön fluorescens i glas men lär väl vara svåröverkomligt idag (kan det finnas i ngn färgkropp?).