Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1254 ggr
Roger
0

Mönster

När man gör mönster i tex. en kruka,vas eller liknande och om man vill att mönstret skall bli likadant hela vägen runt (inte bli hopdraget eller utdraget mot slutet för att gå ihop) hur gör man lämpligast då? Finns det något special knep eller mäter man helt enkelt ut mönstret med tex ett måttband?

LenaR
0

Skulle vara intressant att veta om det finns några genvägar. Hur gör man t ex strikt upprepade geometriska mönster som upprepar sig över en välvd form? Själv kör jag med måttstock och snöre om det är ett för stort mönster för att jag ska våga köra på fri hand och skarva på slutet.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Jag hittade en slags mall i en bok en gång som jag brukar använda. Den består av flera koncentriska cirklar som är indelade i 3:e, 4:e, 5:e, 6:e osv-delar. Det blir ju inte heller helt perfekt, men är litet snabbare än att hålla på och mäta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Roger
0

Har du någon bild på den?

Ulla
1

Jag har den i verkstaden. Nu ska jag inte dit på ett par veckor eftersom jag ska åka på glasyrkurs till Lidköping, så om du kan tåla dig ett tag så ska jag se vad jag kan göra sedan.

_
_

zzaga
0

Du gör som en roller. Själva "målardelen" av rollern gör du i lera. På "rollern" karvar du in ditt mönster. Du gör ett hål genom. När du sedan bränt "rollern" fäster du en ståltrådsbit igenom och formar det som ett handtag. Sedan är det bara att köra på:)

LenaR
0

´#4 Hur går det Ulla, blir det bilder på mallen?

LenaR
0

Hur går det Ulla? Blir det någon bild på mallen? :)

avalon
0

ja, det vore spännande att se, det är ju alltid lite jobbigt att mäta och så, vore kul om det fanns ett smart knep !!

Roger
0

*Putt*

Roger
0

*Putt* Ulla har du hittat mallen?

Ulla
0

Nu har jag letat igenom min gamla dator också men kan inte hitta mallen. Jag förstår inte varför, den borde faktiskt finnas någonstans. LedsenJag får nog tillverka en ny för jag behöver den själv ibland.

_
_

Roger
0

Vi får hoppas att du hittar den! Tack för att du tog dig tid att letaGlad