Keramik iFokus

Keramik

Läst 438 ggr
kyrkerud
0

Rakubränning

Hej,
jag har blivit inspirerat att tillverka en rakutunna. Har byggt en rakuugn av eldfast sten som jag eldar med ved men den är väldig svår att få upp i temperatur så nu tänkte jag pröva min lycka med gas istället. Förstår att man behöver någon slags isoleringsmaterial så jag har googlat och försökt hitta kunskap kring sådant på olika håll men blir inte riktigt klok på den informationen jag läst mig till.
Så jag vore glad och tacksam om det finns någon här på forumet som kan vägleda mig vilken typ av isolering som lämpar sig till en rakutunna och var man kan få tag på sådan, (helst till ett hyfsat pris).
Tack på förhand!

Ulla
0

Hej!

Jag har letat reda på en gammal tråd som handlar om keramisk fiber. Där får du veta mera om vilket isoleringsmaterial du kan använda till din rakuugn.
Det var länge sedan jag själv köpte det men det är nog Superwool som fortfarande gäller. Kan inte säga något om priset, men det finns säkert på många ställen som säljer eldfast material. Har sett det hos Cebex och Ahlsells bl a.

När jag byggde min rakuugn fodrade jag tunnan med två lager Superwool, 2,5 cm tjock. Dessutom tog jag av tunnan en bit för att den skulle bli effektivare och snabbare gå upp i temperatur.

https://keramik.ifokus.se/discussion/684309/har-du-nagon-ull

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2021-01-05 11:28 av Ulla
kyrkerud
0

#1: Tack snälla för ditt svar. Bara en fråga till, var det dubbla lager med 2.5 cm, dvs det blev 5 cm tjockt?

Ulla
1

#2: Ja, det var det. Vet inte om det behövs, men antagligen hade jag läst det själv någonstans innan. När fibern börjar bli dålig kan man sedan lätt byta ut bara det ena lagret och få en ugn som är som ny igen.

_
_

• Redigerat 2021-01-06 11:14 av Ulla
lott.torngren@gmail.com
2

Hej kyrkerud!
Jag är i samma fas som du (minus den vedeldade ugnen) och är i full fart med att komma underfund med info för att bygga en tunna att elda med gas.

Jag vet att en annan hemmabyggare köpte isolering från kamintillbehor.se och jag tycker att det verkar vettigt (mycket billigare än Cebex). Lars Tärn (som säljer material) säger att det är bättre att göra dubbla lager med 2,5cm istället för ett tjockt lager, både för att det är otympligt och för att man kan byta det inre lagret vid behov. Låter också fiffigt tycker jag.

Jag bad om råd på Facebookgruppen "Vi som bränner raku" och fick olika tips, men framförallt en tjej som generöst delade med sig av ritningar och bilder på sin hembyggda tunna. Sök på mitt namn (posten är från 25 december) så kan du ta del av det också!

Mitt största frågetecken nu är hur man väljer gasbrännare. Jag konstaterar t.ex. att Cebex marknadsför två varav den ena rekommenderas till deras tunna, och den andra till deras "byggsats", men priset skiljer sig avsevärt. Har tänkt att ringa för att fråga vad skillnaden är. Har nollkoll på gasbrännarnas ABC, så jag vet inte om man kan köpa en på byggvaruhus eller vad som krävs av en brännare för rakutunna… Har du kommit fram till något på den här punkten?

lott.torngren@gmail.com
0

(Sorry Ulla, ser att jag upprepade vad du redan hade skrivit om dubbla lager! =)

Ulla
0

Bra saker tål att upprepas.😁

_
_

Bagossa
0

Ett inflikade, kamintillbehör säljer isolering till ett bra pris men det skickas från Tyskland. Jag har själv köpt flera olika artiklar från dem och är nöjd med det jag fick. En lång postgång med mycket hantering kan tyvärr eventuellt skada godset. Det är absolut inte kamintillbehörs fel utan snarare postens. Man kan beställa på pall men det blir lite dyrare, så då kanske det kan vara värt att gå ihop några stycken.

kyrkerud
0

#4: Tack snälla för era svar, ska kolla upp alla tips. Kanske skulle man kunna få ihop en liten grupp som bor någorlunda nära varandra som skulle vilja bygga ihop…
Ha det gott!

• Redigerat 2021-01-07 10:08 av kyrkerud
andreadangiola
0

#7: har du något namn på den tyska leverantören?mvh
andrea

lott.torngren@gmail.com
0

#8: Det vore ju smart! Jag bor i Sthlm.

kyrkerud
0

#10: Visst, jag bor utanför Göteborg mot Alingsåshållet :)

lott.torngren@gmail.com
0

#11: då kanske det inte är så smidigt med samköp…

lott.torngren@gmail.com
1

Jag pratade med Kamintillbehör och de har nu gjort det lite tydligare på hemsidan:
Den isoleringsfilt som tål 1200 grader är Superwool och den filt som tål 1260 grader är Purewool.
Jag antar att 1200 grader ska räcka och att det då kanske är allra bäst med Superwool. Vad tror ni? För glasyren ska man ju inte upp i sådana gradtal ändå, men jag antar att man behöver ha lite marginaler då det väl säkert blir varmare på vissa håll och man inte har full koll… (De har även en filt som tål 1400 grader, men det ska väl inte behövas. Den är inte angiven som vare sig purewool eller superwool.)
(På deras hemsida står att man måste använda Superwool vid inomhusbruk. Vi ska ju vara ute med våra tunnor förstås, så jag vet inte om det inte spelar någon roll då…)

Bo§e
2

Nu skall man inte förledas att tro att det finns "snäll" keramisk fiber….all fiber är mer eller mindre otrevlig.

Det har kanske hunnit hända saker på senare tid, men innan jag gick i pension var "Superwool" den enda fibersorten som INTE var klassad som cancerogen.
Och då föll ju det självklara valet på den minst otrevliga sorten….

"Don't Panic" (Douglas Adams)