Keramik iFokus

Keramik

Läst 413 ggr
bjorn.lindberg
0

Kiselkarbid plattor

Hej, nån som vet var man kan köpa kiselkarbid plattor i Sverige?

MvH / Björn

ler
1

Vilken typ skall det vara och hur många?

bjorn.lindberg
0

#1: Ja du, bra fråga, jag tänkte bygga en olsen style ugn och behöver ett par skivor mellan firebox och ware chamber. Jag kommer behöva titta vad som finns och anpassa ugnen därifårn, men ju större och tjockare desto bättre. Sitter du på skivor som du vill bli av med?

/Björn

ler
1

Nej jag har inga själv, men det är nog ingen leverantör i Sverige, så du får nog fråga runt bland keramiker. Skulle det varit stora mängder så kunde jag hjälpa men ett par stycken funkar inte bland leverantörer

Trolmen
3

#0: Jag har lite kiselkarbidplattor stående. begangnade, mindre begagnade och till synes oanvända. Har svårt att veta hur många av dessa jag själv kommer att få användning av under min livstid men några skulle jag säkert kunna avvara.

bjorn.lindberg
0

#4: Ja kanske det, jag räknade lite på vad jag behöver i storlekar och gissar att jag behöver täcka en yta på 575 x 1265 mm med plattor. Det spelar ingen större roll om det är en eller flera plattor (antar att jag aldrig kommer hitta en platta som är 1265 mm lång i vart fall).

Man kan vara hyfsat flexibel med måtten, om inte annat får man anpassa sig till vad man har. Det enda som egentligen är viktigt är att plattorna är i rimligt gott skick och att de är så tjocka som möjligt, 20 mm hade vart bra, eftersom de sitter mitt i ugnen och inte på nåt enkelt sett kan bytas ut med mindre än att man river nästan hela ugnen.

Men som sagt om du har plattor stående som du kan sälja är jag naturligtvis jätteintresserad.

MvH / Björn

bjorn.lindberg
0

#3: Alright, vi ser hur det går antar jag, om inte annat hittar jag en leverantör nånstans i världen som kan skicka plattorna :)

Sintring
0

Björn,
Jag har skickat dig ett PM

Trolmen
0

#5Mina plattor är 43x62 cm men bara 12mm tjocka. ska du ha +20mm tjocka tror jag det relativt enkelt att baka sjålv.

bjorn.lindberg
0

#8: Hur menar du med baka själv? Typ ta två plattor och lägga på varandra?

Trolmen
1

På Rörstrands porslinsfabrik gjorde man egna kiselkarbidplator, slagna i form, jag tror jag har recept på massan någon stans.

bjorn.lindberg
0

#10: Alright, låter ju spännande, posta receptet om du hittar det nånstans i gömmorna

Trolmen
0

Hittade en antekning på kiselkarbid plattmassa.
Vet ej tillförlitligheten på förhållandet då det överförts från minnet.
KISELKARBIDE 97,0
WITTERSLICKER 2,7
JÄRNOXIDE 0,3

bjorn.lindberg
0

#12: OK, spännande, vad är witterslicker?

Trolmen
0

Det är en lera! vet ej vad den har för speciela kvaliteér. Kanske någon anna här som vet?

L.A.E
1

#14: Jag vet här kommer det
Tontagebau Schenkenbusch - Tontagebau Schenkenbuschwww.tontagebau-schenkenbusch.de
Översätt den här sidan
Hochwertiger Witterschlicker Ton. Seit über 40 Jahren werden in Alfter Witterschlick im Tagebau unterschiedliche hochfeuerfeste und keramische Tone gewonnen …