Käglor
Har problem med att köpa käglor till min ugn
Har någon något bra tips?
Hej LIzzie. Vad består problemet av? Om du bara vill hitta någon som säljer käglor så kolla hos Cebex, Mineral Dunit AB eller Lars Tärn eller Cerama, Seemans. Dom finns alla på nätet.

Tack det ska jag göra, någon mer som använder käglor vid bränning? Vore bra att utbyta erfarenheter, är nybörjare på att använda käglor.

Jag använder ofta käglor för att kontrollera så att ugnen "sköter sig", temperaturen kan ju förändras beroende på om elementen är nya eller gamla t.ex. Eftersom jag kör med stengods glasyrer mest så ställer jag in 7,8 och 9, oftast tre av varje på olika höjder i ugnen. Se oxå till så att några hamnar nära dörren och några nära bakväggen. Sen när bränningen är färdig så ser du ju hur käglorna ser ut, om den precis har doppat nosen i plattan så är det så varmt det har varit i ugnen, är den knappt böjd så har det varit kallare och är den en utsmält pöl så har det varit jättevarmt !! Exakta utsmältningstemperature för dom olika käglorna har dom där du köper dem. Var köper du ditt andra material, dom borde ju även ha käglor ?

Jag köper allt material hos Lars Tärn men sista tiden har han inte haft käglor hemma och det är länge sedan jag beställde men han har inte fått hem.
Vet du om det finns någon bra handbok om att bränna med käglor
Jag arbetar också med stengodslera och glasyr men använder bara två kägla först 900.gr sedan 1250.gr gör jag fel?

Hej Lizzie
Jag är kanske lite trög här…men vad är det som är själva problemet?
Om Lars inte har kan du säkert beställa ifrån både Cebex och Mineral och dunit (de skickar säkert konerna på posten efter som de är så små).
Men köp en cone 7, en 8 och en 9 tryck ner dom i lite lera i ugnen och kolla hur de ser ut. Är con 8 doppad med nosen i plattan så är allt som det ska. Är någon av de andra konerna det så får du justera temperaturen upp eller ner.
De två andra käglorna 7 och 9 har du mest för att kontrollera om temperaturen diffar.
Altrenativ två är att köpa en pyrometer för 2000:- som mäter temp i ugnen åt dig.
/Z
Det var en diskussion här tidigare om käglor. Ska se om jag kan hitta den. Den kanske kan ge något ytterligare.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu är vi med igen efter dator haveri .
Vi bränner alltid med käglor 8,9,10
Välkommen tillbaka L:A:E! Så det är därför du har hållit dig borta ett tag :)
Här är länken jag nämnde. Det gällde då skillnaden mellan orton och segerkäglor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag kör också alltid med käglor på någon av plattorna. Tycker det ger bra indikation på när elementen börjar ta slut osv. Förklarar ju varför en del glasyrfel uppstår när man ser hur käglorna ser ut.

4, Nej jag tror inte det finns någon bok speciellt om att bränna med käglor för det är ju bara som en kontroll grej. Det är inte svårare än att man ställer in käglorna och sen ser hur dom ser ut och det är inte svårt att "tolka" dem för att se hur varmt det varit. Jag tror inte du behöver ha en kägla för 900 grader om du kör en glasyr ugn, för kommer ugnen upp i 1250 så är du ju säker på att den passerat 900 ! Om du vill bränna till 1250 så ställer du in kägla 7,8 och 9. Egentligen så är det 8 som är viktig, men det kan vara intressant att ha dom andra med som referens om 8 inte har smält ut eller är överbränd. Mer avancerat än så är det inte !!
Käglorna är nog bara att beställa från vilken leverantör som helst, som Zzaga sa så är dom så små så det kostar inget att skicka!